Prisustvo vidljivosti, odnosno pojavnosti
- Božije ime Ez-Zahir (Vidljivi, Pojavni)
- Božije ime Ez-Zahir (Vidljivi, Pojavni)
Pojavljivanje ima uslov koji ga podržava
A ne
čini Ga pojavnim ništa drugo
Izuzev ono što je dominirajuće.
Djevojka crnih zjenica usahnjuje suze
I naše srce raspaljuje vatrom.
Ako ti dođu pa kažu: "Ona je neko i nešto",
Znaj da je njena bolja strana
Upravo ona koja se ne vidi.
Isplatio sam je srebrom da bih je dobio
Ali ona to odbi, i zbog toga je isplatih u zlatu.
Kada bi se ona pojavila svakom onom ko ima vid,
Njena ljepota i krasota bi ga oslijepile.
Zato se ona i krije.
A ne
čini Ga pojavnim ništa drugo
Izuzev ono što je dominirajuće.
Djevojka crnih zjenica usahnjuje suze
I naše srce raspaljuje vatrom.
Ako ti dođu pa kažu: "Ona je neko i nešto",
Znaj da je njena bolja strana
Upravo ona koja se ne vidi.
Isplatio sam je srebrom da bih je dobio
Ali ona to odbi, i zbog toga je isplatih u zlatu.
Kada bi se ona pojavila svakom onom ko ima vid,
Njena ljepota i krasota bi ga oslijepile.
Zato se ona i krije.
Onaj ko je u ovom Božijem prisustvu, odnosno na ovoj
ravni ili nivou naziva se Abduzzhir (rob Vidljivog, Pojavnog),
a takođe ga nazivaju i Ezzhiru biemrillah (onaj koji se ističe i
pojavljuje po Allahovom naređenju).
Ovo prisustvo pripada Uzvišenom Allahu jer je On
vidljiv Sam Sebi, a ne Svojim stvorenjima, pa Ga nikako ne može
niko drugi vidjeti osim On Sam Sebe. Ono što nama daje ovo prisustvo ili ravan je pojava
određenja Njegovih lijepih imena i pojava određenja naših bića u postojanju Boga, a On Uzvišeni je iza onoga što se pojavljuje
ili se pojavilo.
Naše oči ne dosežu vidom, niti Božije oko doseže
vidom, niti sama
Njegova imena dosežu vidom, a mi ne sumnjamo da smo mi nešto vidjeli i to je
ono što naše oči vide i svjedoče. To nisu ništa drugo izuzev određenja koja su
nam se pojavila u postojanju Boga, pa je On,
Bog, mjesto na kojem se manifestuju određenja, tako da se naša bića u Njemu pojaviljuju onako kao što se
likovi pojavljuju u ogledalima. Ona (ta bića, odnosno ti likovi) nisu sami
posmatrač, tj. gledalac u ogledalo, s obzirom na određenje koje im daje
samo mjesto na kojem se pojavljuju. Ta bića
ili likovi nisu skno mjesto na kojem se pojavljuju (tj. nisu ogledalo) zato što
u tim bićima, odnosno likovima ima
ono što je oprečno statusu Boga, odnosno ogledala. (Iako se moguća bića pojavljuju u Bogu kao što se slike
pojavljuju u ogledalu, ona nisu Bog kao što ni likovi nisu ogledalo). Tu
nema nešto treće izvan toga što bi se doseglo vidom, a vid ipak nešto doseže.
Šta je to što je viđeno
i ko je taj koji vidi? Ko je pojavni, tj. vidljivi, a ko je mjesto na kojem
se pojavljuje? Ako su to odnosi, onda treba imati u vidu da su
odnosi nešto što je samo po sebi, tj. po svom biću nepostojeće, s tim što u
uzroke viđenja spada i pretpostavka da se neka stvar uopšte i može
vidjeti. Dakle, ako su u pitanju odnosi, onda bi se nepostojeće vidjelo i time
bismo prihvatili mogućnost da se nepostojeće vidi.
Ko je posmatrač? Ako je on takođe odnos i,
kao što je on vidljiv i pripravan da bude viđen, on takođe ima mogućnost da
vidi, sposoban je da vidi. Ako posmatrač
nije odnos nego je nešto postojeće, onda je on kao takav i onaj koji
posmatra i ono što se posmatra, jer onaj koga
mi vidimo vidi i on nas.
Ako mi kažemo da je on odnos, gledano sa
aspekta da nam je vidljiv, mi time kažemo da
je on nešto postojeće, s obzirom da nas vidi, kao što rekosmo o nama, sa aspekta da mi Njega gledamo. Stvar
je sama po sebi jedna (razlika je do pristupa, odakle i s koje strane se
prilazi problemu). Mi smo zbunjeni i u vezi sa sobom i u vezi s Njim. Ko smo mi, a ko je On?
Jedan od nas (iz
ljudske vrste, tj. Musa, a.s.) Mu je rekao: "Pokaži mi se da Te vidim." On mu reče: "Nečeš Me
vidjeti..." (EI-Araf, 143.) Uzvišeni je za Sebe rekao i ovo: Zar on ne zna da Allah vidi?, (EIAlek, 14.) a Njegovo božansko saopštenje je
istina. Bog zna da neko u svijetu zna da Bog vidi. Zatim je Bog rekao,
prelazeći na stvar o kojoj je riječ: "Nego ti pogledaj u brdo, pa ako ono ostane
postojano na svom mjestu,
vidjećeš Me."Potom se Uzvišeni Gospodar pojavio brdu i brdo se smrvilo,
ali ne znam da li usljed viđenja ili usljed samog nagovještaja
viđenja. Ma znam! Od samog nagovještaja viđenja se to desilo. Musa je pao u
nesvijest od samog nagovještaja Božije pojave brdu. Pošto se osvijestio, rekao je: "Čist si (od druga i od onoga što Ti ne
dolikuje), kajem Ti se..., što znači: vraćam Ti se u ono stanje u kom Te
nisam pitao za viđenje. "...ija sam prvi od
vjernika", (EI-Araf, 143.) tj. prvi od onih koji potvrđuju Tvoje
riječi "Nečeš Me
vidjeti", jer te riječi nisu nikom spuštene prije mene, tako da sam ja prvi koji je u
njih povjerovao. Zatim će me u vjerovanju u te riječi slijediti onaj ko bude
čuo te riječi, do Sudnjega dana.
Dakle, Bog se nije pojavio
ni onome ko je tražio viđenje a niti samom brdu, jer da Ga je vidjelo
brdo ili da Ga je vidio Musa, bili bi postojani, tj. time bi se njihov
identitet potvrdio i brdo se ne bi srušilo niti bi Musa pao u nesvijest, jer je
Uzvišeni postojanje i ne daje nešto što nije postojanje. Cjelokupno dobro
je u Njegove dvije ruke. On je postojanje, a postojanje je cjelokupno dobro.
Pošto On nije bio viđen,
dogodilo se to da je Musa pao u nesvijest a brdo se smrvilo. To je stanje nestajanja (svijesti) a nestajanje
(svijesti) sliči nepostojanju, a Bog nije onaj koji daje ništavilo samom ništavilu. Međutim, Bog daje da nešto
relativno ne postoji, odnosno
relativno nestane, a to je ustvari odlazak i prelazak, pa te On prenosi, premješta i daje da ti odeš iz jednog
stanja u drugo a da postojiš kao moguće biće u oba ta stanja, ili da te
udalji iz mjesta
u mjesto a da ti i dalje
postojiš u svakom od tih mjesta u datom trenutku, kao i između tih mjesta.
Na to ukazuju Njegove riječi: Kad bi On htio, On bi
vas sklonio,o ljudi, i druge bi
doveo. (En-Nisa, 133.) Dovođenje drugih ljudi podrazumijeva Njegovu
moć, a sklanjanje prethodnih vezuje za volju, i to samo u smislu da je to
odlazak i uklanjanje.
Ova analiza i razlaganje
je teoretske prirode, što znači da to što se analizira ne mora i da se
realizira. Mi takođe nepostojeće teoretski razlažemo i rastavljamo na nemoguće
i moguće, iako se radi o nepostojećem.
Ostaje govor o Onome koji razlaže, a govor o
Njemu je poput govora o posmatraču i
posmatranom, o čemu je već ranije bilo riječi.
Pa šta da kažemo i na šta da se oslonimo? Nadošli smo na to da stvar ostavimo
onakvom kakva je, ma šta to bilo, jer su ciljevi postignuti i vidjelo se što se vidjelo, a slasti su presudne, gledanje je trajno i tim gledanjem se postiže užitak. Ostavi
tako kako je, bilo da se radi o
nepostojanju ili postojanju, o Bogu ili stvorenju, i nemojmo se brinuti dok god nam ne fali ništa od
onoga što nam je potrebno.
Ukoliko se naiđe i na vjerovjesničko obavještenje, ono će
se razmatrati isto
kao što se i ovo razmatra, neće mu se ništa ni oduzimati ni dodavati. Ako se tako nešto i nađe, onda je
nužno da postoji sluh koji se vezuje
za to saopštenje, kao i shvatanje, smisao, govornik i slušalac, a to je upravo
ono što smo mi već poduzeli, pa je to bolje prepustiti i ostaviti. Mi ćemo reći ono što zagovara svaki zagovornik, jer je sva stvar takva da je istovjetna po pitanju
zbunjenosti u vezi s tim, i sve je
to istina a nije neistina, jer je to nešto što se događa u umu, oku i u svim
osjetilima kojima se spoznaje, tako da je sklonost ka miru čovjeku preča.
Ako su
oni skloni miru..., tj. ove misli i ideje
koje te navode na to da razmatraš ono bez čega možeš i što ti ne
treba u vezi sa uzimanjem pouke i aluzijama, dakle, takve misli, takva misaona došaptavanja, ljudima koji shvataju aluzije (u smislu poruka Božijih i
vanjskih znakova Božijih) Bog spušta na istu ravan sa neprijateIjima u ratu. Ako
su oni skloni miru..., a to je pomirenje u
smislu da se stvar ostavi onakvom kakva je (kao u ratu, status kvo)
i u vezi s tim se ne treba upuštati u raspravu. Ako se upustiš u
raspravu, onda obrati pažnju na Božiji ajet kad kaže: Kada ti vidiš one koji
se upuštaju
u rasprave o Našim ajetima (znakovima), okreni se od njih dok ne napuste te
rasprave i ne pređu na drugi govor! (El-En'am, 68.) To jest dok ne pređu na govor o tome kako će se jesti, piti, ženiti i vršiti ostala vjerozakonom propisana djela koja te vode ka sreći onoga svijeta.
Ako bi neko
upitao: "Sta je to?", mi odgovaramo: "Ne znamo, nego radimo kako
nam je naređeno da bismo dospjeli do onoga što nam je rečeno." U tom slučaju ne bismo lagali, nego bi vidjeli da
je istina sve što je bilo i što smo
prošli. Ništa tu nije omašilo. Tako je i sa onim što je tu.
Ukoliko su sIdoni miru, Allah i nama naređuje, pa
kaže Svom Vjerovjesniku, s.a.v.s.: ti mu (miru) budi sklon, i osloni se
na Allaha! (El-Enfal, 61.) Pametan će čovjek na Allahovo naređenje reći: "Čujem i pokoravam se." Ovakvo stanje je spokoj i ugodnost.
Nije pojava drugo nego ono što se pojavilo,
A nije skriveno nešto drugo nego ono što je pokriveno.
Pa gdje je sad tu odlazak a gdje je povratak?
Gdje da se boravi a gdje da se bježi?
Od nas je Njemu i od Njega je nama
A sve je to po odre
đenju onoga što je Bog propisao i dosudio.
Nipošto ne plači nad onim što je prošlo,
Jer to i nije prošlo i On time (tim odlaskom) neće zlo.
Tu i nema ništa drugo osim ono što se veže,
A ono što se veže za Njega ti to premosti i uzmi pouku.
Ti reci šta hoćeš u vezi koga hoćeš,
Jer postojanje se na takav način izljeva i dolazi do izražaja.
A nije skriveno nešto drugo nego ono što je pokriveno.
Pa gdje je sad tu odlazak a gdje je povratak?
Gdje da se boravi a gdje da se bježi?
Od nas je Njemu i od Njega je nama
A sve je to po odre
đenju onoga što je Bog propisao i dosudio.
Nipošto ne plači nad onim što je prošlo,
Jer to i nije prošlo i On time (tim odlaskom) neće zlo.
Tu i nema ništa drugo osim ono što se veže,
A ono što se veže za Njega ti to premosti i uzmi pouku.
Ti reci šta hoćeš u vezi koga hoćeš,
Jer postojanje se na takav način izljeva i dolazi do izražaja.
A Allah
istinu govori i On upućuje na pravi put.
Nema komentara:
Objavi komentar