Prisustvo ljubavi -
Božije ime El-Vedud
(Onaj koji postojano i stabilno voli)
(Onaj koji postojano i stabilno voli)
Među nivoima ljubavi postoji postojana, tj.
stabilna ljubav.
To je ta ljubav koju ne može poremetiti rastajanje.
Nas i Njega objedinjuje stupanj kada se na licu pokažu znaci.
U dolini u kojoj nema prisnog prijatelja
I zemlji koju ukrašava cvijeće i bilje.
Njegovo cvijeće su istinski sinovi i kćeri vjere
Dok ih gledaš kako ih je On postavio na Svoje stolice (naslonjače)
Kada se uplaše, jutro im daje sigurnost,
A strah im ne izaziva ništa drugo nego konačište.
To je ta ljubav koju ne može poremetiti rastajanje.
Nas i Njega objedinjuje stupanj kada se na licu pokažu znaci.
U dolini u kojoj nema prisnog prijatelja
I zemlji koju ukrašava cvijeće i bilje.
Njegovo cvijeće su istinski sinovi i kćeri vjere
Dok ih gledaš kako ih je On postavio na Svoje stolice (naslonjače)
Kada se uplaše, jutro im daje sigurnost,
A strah im ne izaziva ništa drugo nego konačište.
Ko je na ovoj Božijoj ravni, odnosno u ovom
Božijem prisustvu, naziva se Abdulhab (rob Onoga koji postojano
i stabilno voli). Uzvišeni Allah kaže o osobama ove ravni i ovog
prisustva Božijeg: ...koje
On voli i koji Njega vole... (E1-Maide, 54.) Takođe kaže (Svome Poslaniku
da kaže): ...mene slijedite, pa će vas
Allah zavoljeti...
(Alu Imran, 31.) U vjerodostojnoj predaji Poslanikovih riječi se navodi da Allah kada zavoli Svoga roba, onda je On njegov sluh, vid, ruka, noga itd., a te
moći su potvrdno robove i njemu se pripisuju. Ukoliko je rob slijep ili nijem, takvo svojstvo i dalje postoji iza zastora
sljepila, nijemosti i gluhoće, s
obzirom da je On, Bog, postojane i stabilne ljubavi.
Ljubav kao fenomen ili kao svojstvo ima četiri
stanja. Svako to stanje ljubavi ima definisano ime kojim se
imenuje. Ta stanja ili nivoi ljubavi su: heva (želja), vudd (postojana, tj.
stabilna ljubav), hubb (čista, nepomućena ljubav) i ašk (zasljepljujuća ljubav).
Ljubav kada se spušta u
srce naziva se željom (heva). To se dovodi u vezu sa padom zvijezde. Zatim slijedi
stabilna i postojana ljubav, tj. ona koja se učvrsti u srcu, zatim dolazi
čista i nepomućena ljubav, tj. ljubav koja je nepomućena ličnim htijenjem, jer
u tom
slučaju, zaljubljenik hoće ono što hoće
voljeni, zatim dolazi ašk, tj. zasljepljujuća ljubav koja se obavije oko srca,
a taj termin je uzet jer se tako naziva jedna biljka na arapskom jeziku (vrsta biljke puzavice) koja se
obavije oko grožđa i sličnih biljaka. Tako se i ljubav obavije oko
srca zaljubljenika te ga zaslijepi i on ne vidi nikog osim voljenog.
Kako da Tvorac ne voli
Svoju tvorevinu, a mi smo bez sumnje Njegova tvorevina, jer je On naš
Stvoritelj, Stvoritelj naše opskrbe i našeg dobra.
Uzvišeni Allah je
objavio nekom od Svojih vjerovjesnika: "O čovječe, stvorio sam
stvari zbog tebe, a tebe sam stvorio zbog Sebe. Nemoj dati prednost onome
što sam stvorio zbog tebe nad onim zbog čega sam te stvorio. O čovječe, Ja tebe, tako Mi Mog prava, volim, pa zbog tog Mog prava u odnosu na tebe, ti
voli Mene".
Tvorevina sama po sebi
otkriva i manifestira znanje svoga Stvoritelja, Njegovu moć, ljepotu, veličanstvenost
i veličinu. Ako to nije
tako, čiju veličinu, moć, ljepotu i veličanstvenost stvorenje otkriva i
pokazuje!?
Zato smo mi nužni a zato
je nužna i Njegova ljubav prema nama. On je s nama a mi smo s Njim, kao što reče
Vjerovjesnik, s.a.v.s.,
u jednom od hvaljenja svoga Gospodara: "Mi smo zaista s Njim i Njemu pripadamo:' Ovo je prisustvo ili ravan
naklonosti, pažnje i trajnosti.
Da nije ljubavi ne bi
se znalo za Voljenog
Da nije siromaštva, odnosno ovisnosti
Ne bi se robovalo Darežljivom.
Mi smo s Njim i mi smo Njegovi svi skupa.
Po osnovu moje ljubavi na Njega se oslanjam.
Kada Bog hoće neko biće da postoji samo sa sobom
(tj. da ono tako vjeruje i shvata, iako to nije tako),
On to katkada omogućava i to biće zahvati inat.
Bitisali smo pri riječi: «Budi!", bez otezanja,
A stvorenje je opisano time da odatle crpi svoje bitisanje.
Sama ljubav je upravo bitisanje od Njega,
I to bitisanje je objelodanila ljubav.
Da nije siromaštva, odnosno ovisnosti
Ne bi se robovalo Darežljivom.
Mi smo s Njim i mi smo Njegovi svi skupa.
Po osnovu moje ljubavi na Njega se oslanjam.
Kada Bog hoće neko biće da postoji samo sa sobom
(tj. da ono tako vjeruje i shvata, iako to nije tako),
On to katkada omogućava i to biće zahvati inat.
Bitisali smo pri riječi: «Budi!", bez otezanja,
A stvorenje je opisano time da odatle crpi svoje bitisanje.
Sama ljubav je upravo bitisanje od Njega,
I to bitisanje je objelodanila ljubav.
On neprekidno voli, prema
tome On je neprekidno Onaj koji postojano voli (El-Vedud). On neprekidno uvodi u postojanje zbog nas i On je svakog nedjeljivog trenutka u
djelovanju. Nema drugog značenja
postojane ljubavi izuzev ovoga, jer Mu se mi jezikom našeg stanja i govora neprekidno obraćamo i govorimo:
"Učini ovo!" ili: "Učini
ono!" (to je takva datost), tako da je On, Uzvišeni, neprekidno Onaj koji čini i ispunjava. Čak je od
Njegovog djelovanja i to što Mu mi
govorimo: "Učini to i to!"
Zar ti smatraš da je On
podložan uticaju, a nema toga ko bi na Njega mogao uticati i prisiljavati Ga, neka je Uzvišen Allah od takvog nečega velikom uzvišenošću. Naprotiv, ovo je
odredba i uticaj Njegovog imena
El-Vedud (Onaj koji postojano voli). Naime: On je Onaj koji prašta (zastire), Onaj koji postojano voli,Vlasnik Prijestolja, koji je zaposjeo Svojim
imenom Opštemilostivi, Slavni. (El-Burudž, 14-15.)
On se nije smilovao
ničemu drugom do nježnoj ljubavi zaljubljenika, a ta ljubav nije ništa drugo nego
prefinjena čežnja za susretom
sa Voljenim. On Ga ne može susresti izuzev sa Njegovim svojstvom, a Njegovo svojstvo
je postojanje, pa mu i daje postojanje. Da je On Uzvišeni kod Sebe imao nešto savršenije od toga, On ne bi s tim škrtario Svome robu, kao što reče imam Ebu
Hamid ElGazali u vezi sa ovim
stupnjem: "Da je On tako nešto zadržao, to bi bila škrtost koja je u opreci sa darežljivošću, i nemoć koja je u opreci
sa svemoću".
Uzvišeni Allah je obavijestio da je On
Gafur-ul-Vedud, tj. Onaj koji prašta, odnosno
prekriva i Onaj koji postojano i stabilno voli, što bi značilo da On postojano i stabilno voli na nama prekriven način, jer On Uzvišeni nas vidi i On vidi Svoga
voljenog, te mu se raduje. Cjelokupni svijet je kao jedan čovjek koji
je, kao takav, Njegov voljeni, a jedinke u
svijetu su organi tog čovjeka.
Voljeni nije opisan ljubavlju onoga koji ga
voli, nego samo time da je voljen, i ništa
drugo. Ima i takvih koje Bog opskrbi takvom ljubavlju da Ga voli kao što i Bog voli njega. On njemu omogućuje viđenje i daje mu da uživa u gledanju Njega u
likovima stvari.
Oni koji su zaljubljeni
u Boga Njemu su na nivou oka, odnosno očiju u svijetu, jer npr. čovjek,
iako ima mnoge organe, ne vidi ničim drugim osim očima, pa je tako oko
primjer Božijih zaljubljenika u svijetu.
On Svojim zaljubljenicima
omogućava viđenje, znajući njihovu ljubav prema Njemu. To Njegovo znanje je iskustveno
znanje. On čini sa
Svojim zaljubljenicima onako kako čini sa Sobom, a to nije ništa drugo izuzev viđenje u stanju postojanja koje
je voljenom objekat ljubavi. On nije
stvorio džine i ljude ni za što drugo nego da Mu robuju, pa ih kao takve, među ostalim stvorenjima, nije stvorio ni za što drugo nego da Ga vole, jer Njega ne
obožava i ne ponižava Mu se izuzev zaljubljenik, a sve osim čovjeka je
ustvari ono što Ga slavi Njegovom hvalom, s
obzirom da Ga druga stvorenja ne vide i kako Ga ne vide, ne zaljubljuju se. Bog se nikome od Svojih stvorenja ne
pojavljuje sa Svojim imenom, tj. atributom Lijepi (El-Džemil) izuzev čovjeku i u čovjeku, i to je tako po mom
znanju.
Zato čovjek ne doživljava gubljenje samoga
sebe u potpunosti izuzev u ljubavi prema
svome Gospodaru ili prema onome ko je mjesto
pojave njegovog Gospodara. Oči svijeta su zaljubljenici Božiji u svijetu, ma
koji objekat ljubavi bio, jer su sva stvorenja mediji za pojavu Boga. Njihova ljubav je postojana i stabilna
i takvi su oni koji postojano vole, a
On je Onaj koji takođe postojano voli, i stvar je sama po sebi zastrta,
prekrivena, između Boga i stvorenja, i sa stvorenjem a i sa Bogom.
Zato Bog u Časnom Kur'anu sa imenom Onaj koji voli spominje i ime Onaj koji prašta i pokriva, zbog toga
zastiranja, jer praštanje u suštini znači zastiranje (zar se i u našem
jeziku ne kaže pokriti sramotu, tj.
grijeh, a i Vjerovjesnik, s.a.v.s., je rekao: "Ko pokrije jednu sramotu
brata svoga, Allah će na Sudnjem danu prekriti njegovih sedamdeset sramota."). Po tom osnovu je rečeno: "Kajs voli
Lejlu", pa je tako Lejla samo
mjesto pojave Boga. Tako npr. i Bišr voli Hindu, Kesir voli Izzetu, Ibn Zerih voli Lubnu, Tuba voli Uhajlijju, Džemil voli Busejnu, a sve te skupa su mediji na kojima
im se Bog pojavljuje, makar oni i ne
znali koga oni vole, vezano za imena.
Katkada i čovjek vidi
neku osobu pa je zavoli a i ne zna ko je ta osoba, niti joj zna ime, niti kojeg je roda,
niti gdje joj je stan, odnosno kuća.
Ljubav, sama po sebi, potiče ga na istraživanje o imenu toga koga je
zavolio i gdje mu je stan, odnosno kuća, da bi se družio s njim i da bi ga znao i upoznao u njegovom
odsustvu, po njegovom imenu i odnosu,
da bi mogao pitati za njega kada ga ne vidi.
E takva je i naša ljubav
prema Uzvišenom Allahu. Mi Njega volimo na mjestima Njegove pojave, a takođe i u
ovim konkretnim imenima
kao što su Lejla, Lubna ... ili ma ko bio, ne znajući pri tom da je to sami
Bog.
Mi ovdje (na ovom
svijetu) volimo ime a ne znamo da je to sami Bog, što će reći da ovdje volimo
ime a ne znamo Biće. Kod stvorenja znaš biće i voliš, a katkada ne znaš ime a ljubav
ne pristaje ni na šta drugo do na upoznavanje Voljenog.
Ima nas koji smo Ga upoznali još na ovom
svijetu, a ima i onih koji Ga nisu upoznali,
sve dok ne umru kao zaljubljenici, ma u što. Prilikom otkrivanja zastora
njima će sinuti i biće im jasno da nisu voljeli
nikoga drugog osim Allaha, a od toga ih je zastiralo ime dotičnog stvorenja, kao što neka stvorenja na ovom
svijetu obožavaju ono što obožavaju, ne znajući pri tom da ne obožavaju
nikog drugog do Allaha, imenujući to što
obožavaju imenima kipova kao što su:
Menat, Lat, Uza i drugi. Kada takav umre i otkloni mu se zastor, on saznaje da nije obožavao nikoga izuzev
Allaha, jer Allah kaže: Dosudio je tvoj Gospodar, tj. odredio je u sudbini
da ne robujete nikome osim Allahu (odnosno, da ne obožavate nikoga osim Allaha). (EI-Isra, 23.)
Tako je i sa onim ko obožava kip, da on ne pripisuje
kipu božanstvenost na jedan određen način u
svom vjerovanju, ne bi ga obožavao,
jer pojam Boga je jedan nedjeljiv pojam. Međutim, to obožavanje je obožavanje iza zastora, tj.
skriveno mu je i nije obaviješten šta obožava. Taj zastor se podrazumijeva u
rij ečima Uzvišenog: Onaj koji prašta,
odnosno zastire i Onaj koji postojano voli. Takav (ko obožava kipove)
nije Boga upoznao i ta njihova božanstva nisu ništa drugo do imena.
Zato i kaže Onaj ko se stvarno obožava, u takvom slučaju, zbog toga što oni svoje
obožavanje pripisuju mjestima i medijima
Njegove pojave: Reci: "Imenujte
ih!" (Er-Rdd, 33.) Kada ih imenuju, onda ih definišu, a kada ih
definišu, onda saznaju razliku između Allaha
i onoga što su imenovali, kao što se saznaje i razlika između mjesta
pojave i onoga ko se pojavljuje na datom mjestu, u tom ogledalu, pa se u tom
slučaju kaže: "Ovo je mjesto pojave
toga i toga", praveći razliku između mjesta pojave i Onoga ko se na tom mjestu pojavio.
(Napomena: Pošto je bilo riječi da se Allah
pojavljuje u stvorenjima i kada se voli, ko god volio ma šta volio -
voli Njega. Tako i ko god ma šta obožavao, obožava Njega - vidi se iz navedenog od Šejh-ul-Ekbera. Iako je to ovako kako Šejh-ul-Ekber
kaže, osoba niti vjeruje Allaha niti
zna da je to Allah, iako ona, bilo da Ga voli ili obožava na takav način, neće biti nagrađena za takvu ljubav ili
obožavanje, jer ne zna, a neznanje je u islamskom učenju jako negativna stvar i za neznanje se propada i u
školi, pa će prema tome mnoge
osobe zbog neznanja propasti. Posebno nam tu može pomoći, u ovakvim stvarima,
hadis, tj. riječi Allahovog Poslanika Muhammeda,
s.a.v.s., kad kaže: "Djela se sude prema namjeri." Iz
navedenih riječi se vidi da ako neko nije imao namjeru da voli Allaha, nema ni djela da voli Allaha, a tako je i
sa obožavanjem. U suštini, na osnovu ovakvih kazivanja i ovakvog nivoa
znanja Božijih ljudi se zna da sa stvarne
tačke gledišta mi nemamo djela, jer je Allah
taj koji čini i stvara djela. On i kaže u Časnom Kur'anu: "On je vas
stvorio i ono što vi radite:' Ako mi nemamo nikakve snage i moći, što je rečeno u Kur'anu i Hadisu, kako
možemo raditi? Da bi radili moramo imati snagu i moć, a u tekstu je rečeno da
nemamo. Prema tome, nama pripadaju
samo namjere. Allah zna da bismo mi i
kad bi imali snagu i moć upravo tako radili pa nam zato relativno pripisuje
djela. Neka ovo bude jedna napomena zbog toga što je ova stvar vrlo precizna i osjetljiva i o njoj bi
trebalo reći i više ali nam prostor to
ne dozvoljava. One koje interesuje više, trebali bi pitati ‘:, tome one koji
znaju. Napomena prevodioca)
Tako ta stvar stoji ako shvataš
Ako shvataš, ti si božanski medij, ti si na istini.
Ti nisi ti kada si ti.
Ti si zadobio ono što si htio
I saznao si ono što si obožavao.
Lejla i Lubna nisu ništa drugo
Do ono što ti saznade da su.
Ako Njega voliš očevidno
Ti ćeš Ga sa svoje strane svjedočiti
I biti sa Njim na Ti.
U suštini stvar je takva da
Zaljubljenik ne voli ništa izuzev Njega,
I svemu kao zaljubljenik govori: "Ti si, Ti si...".
Ako shvataš, ti si božanski medij, ti si na istini.
Ti nisi ti kada si ti.
Ti si zadobio ono što si htio
I saznao si ono što si obožavao.
Lejla i Lubna nisu ništa drugo
Do ono što ti saznade da su.
Ako Njega voliš očevidno
Ti ćeš Ga sa svoje strane svjedočiti
I biti sa Njim na Ti.
U suštini stvar je takva da
Zaljubljenik ne voli ništa izuzev Njega,
I svemu kao zaljubljenik govori: "Ti si, Ti si...".
Kako divno Kur'an povezuje odgovarajuća Božija imena sa stanjima: A On je Onaj koji prašta (tj. zastire i prekriva), Koji je postojan u ljubavi, Vlasnik Prijestolja, Slavni. On čini
ono što hoće. (El-Burudž, 14-16.)
On je Onaj koji voli i On
kao Takav radi šta hoće, a On je i voljeni, jer voljeni čini šta hoće sa onim ko Ga
voli. Onaj koji voli je poslušan i pokoran voljenom i pripravan je za ono što
od njega traži voljeni.
On je Onaj koji voli i
Koji je u Svojoj ljubavi ustrajan i postojan, ispunjavajući sve uvjete
i ostalo što ljubav iziskuje. Biće je u ovom slučaju jedno i nedjeljivo, pa zbog toga taj
koji voli u ovom slučaju radi šta hoće.
Pogledaj kako je samo divno ovo Božije skretanje pažnje po ovom pitanju. A ti reci: "Gospodaru
povećaj mi znanje".
A
Allah govori istinu i On upućuje na pravi put.
Muhidin ibn Arebi
Nema komentara:
Objavi komentar