Prisustvo ljepote -
Božije ime El-Džemil (Lijepi)
Božije ime El-Džemil (Lijepi)
Onaj koji je lijep, svojstvena mu je dobrota
A stvorenjima je poznata vrijednost dobrote
Kada je neko od nas vidi, on je nastoji omiliti drugima
Posmatra postojanje i u postojanju ukazuje na Njegovu mudrost.
A stvorenjima je poznata vrijednost dobrote
Kada je neko od nas vidi, on je nastoji omiliti drugima
Posmatra postojanje i u postojanju ukazuje na Njegovu mudrost.
Ko je na ovoj ravni, tj. u ovom Božijem prisustvu, naziva se Abduldžemil
(rob Lijepoga).
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je nekom čovjeku koji mu
je rekao: "Ja volim da mi je lijepa obuća i odjeća",
rekao: "Allah je Lijep i voli lijepo". Ovaj hadis
bilježi Muslim u svojoj zbirci, u poglavlju o vjeri. U jednom drugom hadisu
stoji da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Allah je najpreči da se radi Njega neko uljepšava." Sa ove ravni, tj. iz
ovog prisustva, Allah ukrašavanje i ukras pripisuje Sebi i nama naređuje
da se radi Njega ukrasimo, pa kaže
Uzvišeni: Uzmite svoje ukrase (lijepu odjeću)..., a to su u suštini Allahovi
ukrasi, ...pri svakom odlasku
u džamiju (odnosno
na mjesto na kojem ćete obavljati molitvu). (E1-Araf, 31.) Hoće se reći: u
vrijeme kada ćete razgovarati s Bogom u molitvi (salatu). Za molitvu je
Poslanik, s.a.v.s., rekao da mu je ona radost njegovog oka, a takođe i svakom
vjerniku, zbog onoga što se u njoj može
vidjeti i doživjeti, jer je Allah u onom smjeru u kome se klanjač pri
molitvi okrene. Poslanik, s.a.v.s., je rekao
i sljedeće: "Robuj Allahu (obožavaj Ga) kao da Ga vidiš!"
Nema sumnje u to da je ljepota draga sama po sebi. Kada
se Bogu pripiše i ljepota ukrasa, e onda je to ljepota na ljepotu, kao što je svjetlo na svjetlo, pa će biti ljubav na ljubav.
Ko voli Allaha zbog Njegove ljepote, a Njegova ljepota nije ništa drugo osim ono što se vidi od ljepote u
svijetu, jer je On svijet uveo u postojanje na Svom liku, tako da ko
voli svijet po osnovu njegove ljepote on
ustvari voli Allaha, s obzirom da se Bog ne pokazuje na nekoj pozornici ili
mediju mimo svijeta, onda... Ovdje je jedna
vjerovjesnička božanska tajna kojom sam posebno odlikovan i počašćen sa ravni i
prisustva vjerovjesništva, i pored toga što ja nisam vjerovjesnik, nego sam nasljednik vjerovjesnika.
Ja sam odlikovan jednom tajnom
Koju ne zna niko osim mene
I onoga koga u vjerozakonu slijedimo
A taj koga slijedimo u vjerozakonu je
Vjerovjesnik i poslanik, najbolji Božiji vitez.
Slijedimo ga u onome što nam
Uzakonjuje i u dužnost stavlja.
Koju ne zna niko osim mene
I onoga koga u vjerozakonu slijedimo
A taj koga slijedimo u vjerozakonu je
Vjerovjesnik i poslanik, najbolji Božiji vitez.
Slijedimo ga u onome što nam
Uzakonjuje i u dužnost stavlja.
Allah je svijet uveo u postojanje kao krajnje lijep
i savršen, i po stvorenosti
i po krasoti, jer On, Uzvišeni, voli lijepo. A tu i nema nečega
lijepog izuzev Njega, Uzvišenog, pa On voli Sebe. Zatim je zaželio da Sebe vidi u
drugome, te je stvorio svijet na liku svoje ljepote,
pogledao u njega i zavolio ga ljubavlju onoga koga je vezao njegov
pogled.
Zatim je Uzvišeni Bog u apsolutnoj ljepoti koja
kola i dešava se u svijetu učinio da tu bude i relativna, vezana ljepota, na osnovu koje se jedinke u svijetu odlikuju jedne nad
drugima pa je neko lijep a neko je ljepši. Bog to uvažava, shodno onome
kako obavještava Njegov Vjerovjesnik u
predaji koju smo u ovom poglavlju spomenuli a koju navodi Muslim u svom
"Sahihu": "Allah je lijep... " On je najpreči koga ti trebaš voljeti, s obzirom da
ti za sebe kažeš da voliš ljepotu, a
i Allah voli ljepotu. Kada se ti uljepšaš i dotjeraš svome Gospodaru, On će te zavoljti. A lijep Mu
nećeš biti ni po čemu drugom nego po tome što mene (Poslanika, s.a.v.s.)
slijediš. Tvoje slijeđenje mene je tvoja
ljepota i tvoj ukras. Eto to je time htio ;eći Vjerovjesnik, s.a.v.s. Uzvišeni Allah kaže: Reci: "Ako vi
volite Allaha,
mene slijedite pa će vas Allah zavoljeti...", (Alu Imran, 31.) tj. ukrasite se mojim ukrasom pa će vas Allah zavoljeti, jer Allah voli lijepo.
Ovim obavještenjem Allah daje mogućnost isprike
zaljubljenicima, jer u zaljubljenikovim očima nema ništa ljepše u
svijetu od njegovog voljenog. Prema tome, takav zaljubljenik ne
voli ništa drugo osim ono što je po njemu lijepo i to je tako
nužno. Zar ne primjećuješ kako Allah kaže: Pa zar je onaj kome je
ukrašeno njegovo
ružno djelo, pa ga vidi lijepim... (Fatir, 8.) Takav ružno
djelo ne vidi lijepim, nego on vidi ukras kojim je to djelo
njemu ukrašeno. Kada bude Sudnji dan, on će vidjeti ružnoću
djela i bježaće od njega, pa će mu se reći: "Ovo je ono što si
ti volio, u što si se zaljubio, što si želio:' Na to će reći vjernik:
"Kada sam to volio, ono nije imalo ovakav
izgled, niti je bilo tako zaogrnuto. Gdje je onaj ukras koji je bio na tom
djelu, ukras koji sam ja volio? Vratite taj ukras na to djelo, ja sam se vezao
za tu ljepotu i ukras, a ne za to djelo. Međutim, pošto je taj ukras bio na tom
mjestu (tom djelu), ja sam ga i volio po osnovu slijeđenja te ljepote." E
takvima će Allah reći: "Istinu govori
Moj rob. Da ne bijaše ukrasa ni ljepote, on to ne bi ni smatrao lijepim.
Vratite tom djelu njegovu ljepotu i ukras", pa će Allah njegovu ružnoću
zamijeniti ljepotom, te će se takvim robovima
vratiti ljubav prema tom djelu i vezaće se za njega.
Bog
ovaj govor u časnome Kur'anu: "kome je ukrašeno njegovo ružno
djelo" nije rekao ni zbog čeg drugog nego zbog toga da dotičnom robu stavi
na jezik argument i dokaz, da se može braniti pred
Bogom ako je pronicljiv. Prema tome, oštrouman i razborit vjernik ne treba zanemariti ništa od Božijeg
govora, niti od govora onoga ko
dostavlja od Allaha. Uzvišeni Allah kaže za njega, Vjerovjesnika, s.a.v.s., koji dostavlja od Allaha: On ne govori od želje (po hiru). /En-Nedžm, 3.) Uzvišeni kudi one koji svoju
vjeru uzimaju za zabavu i igru, a to
su u ovo vrijeme oni koji slušaju muziku, svirale i defove, sačuvao nas Allah od raskalašenosti.
Vjera nije u tome da se bavi
Sviralom i defom, igrom i zabavom,
Nego je vjera držati se Kur'ana, odgoja i uljudnosti.
Ja kad sam
čuo Knjigu Božiju, tj. Božije riječi,
To slušanje me je pokrenulo i udaljilo me
Od zastora dotle dok nisam vidio
Ono što obično oko ne vidi,
Izuzev oka onoga ko je
Svjedok svjetala u Božijim knjigama.
On je Onaj koji je spustio Kur'an na moje srce u četvrtak,
Bez ikakvog napora ili truda,
Nego podrškom moga Gospodara
Kada je ta svjetla spuštao i slao u moje srce,
Koja me zovnuše iz blizine:
Ti si vođa u čije se zagovaranje nadamo
U vezi sa grješnicima, i ti si tajna u akuzativu.
Da nije tebe, oni ne bi obožavali ni zvijezdu ni stablo,
Niti bi oni koji se približavaju činili,
Ono što čine da bi se približili.
Sviralom i defom, igrom i zabavom,
Nego je vjera držati se Kur'ana, odgoja i uljudnosti.
Ja kad sam
čuo Knjigu Božiju, tj. Božije riječi,
To slušanje me je pokrenulo i udaljilo me
Od zastora dotle dok nisam vidio
Ono što obično oko ne vidi,
Izuzev oka onoga ko je
Svjedok svjetala u Božijim knjigama.
On je Onaj koji je spustio Kur'an na moje srce u četvrtak,
Bez ikakvog napora ili truda,
Nego podrškom moga Gospodara
Kada je ta svjetla spuštao i slao u moje srce,
Koja me zovnuše iz blizine:
Ti si vođa u čije se zagovaranje nadamo
U vezi sa grješnicima, i ti si tajna u akuzativu.
Da nije tebe, oni ne bi obožavali ni zvijezdu ni stablo,
Niti bi oni koji se približavaju činili,
Ono što čine da bi se približili.
Govor onoga koji dostavlja od Allaha nije došao ni zbog čeg drugog nego
zbog milosti prema slušaocu. Ako je slušalac oštrouman i pametan, to je u
njegovu korist, a ako je magarac, to će biti na njegovu štetu.
Pošto ljepota sama po
sebi izaziva strahopoštovanje, a Bog nema strahopoštovanja ni
prema čemu, učeni Vjerovjesnik, s.a.v.s., Ga je opisao time da je On lijep.
Strahopoštovanje od
onoga koga zahvati iziskuje da potisne neke stvari koje ima pri sebi u
vrijeme kada sam sa sobom razgovara, tj. nešto od onoga što je mislio da
bi trebao učiniti svom Voljenom kad se s Njim sastane i susretne, pa mu
strahopoštovanje izazvano ljepotom iziskuje da potisne nešto od onoga što
je zamišljao i pretpostavljao (kako će postupiti prema Voljenim kad se s
Njim sastane). Uzvišeni Allah je Sebe opisao time da se stidi Svoga roba kada ga sretne Sudnjega
dana, u kom slučaju je Bogu taj stid ono što je strahopoštovanje stvorenju.
Tako, kada rob dođe pred Boga sa nečim što za sobom povlači kaznu, Bog će se
tog roba zastidjeti i taj stid će potisnuti kaznu te ga neće ni kazniti (vezano
za predaju o sijedom čovjeku na Sudnjem danu). Zato je Bog i rekao za one koji će biti kažnjeni
da će oni: ...od Gospodara svoga
toga dana biti zastrti, (El-Mutaffifun, 15.) s obzirom da
će spustiti zastor između njih i Sebe i oni Ga neće vidjeti, jer ako bi bilo
viđenja, tada bi pri Bogu nastupio stid (koji bi potisnuo kaznu), kao što
pri robu nastupi
strahopoštovanje izazvano ljepotom (koje potiskuje neke ranije namjere).
Suština, smisao, mudrost i određenje toga je jedno, a razlozi su različiti.
Ti se obistini na ovoj ravni i u ovom
prisustvu Božijem. Ukrasi se i uljepšaj, nekada svojim, robovskom opisom i
prirodom, a to je da si ponizan, ovisan,
skrušen i slično, padajući ničice (na sedždu) i pregibajući se pred Bogom (čineći ruku), a nekada se ukrasi i ulj epšaj opisom Uzvišenog Boga, kao što je plemenitost,
prefinjenost, sažaljenje, praštanje
grijeha, dobrota i slično tome što je svojstveno Allahu, a to je ustvari Allahov ukras kojeg Allah nije zabranio Svojim robovima.
Ako budeš takav, Allah će te zavoljeti zbog toga čime te je uljepšao od ovih navedenih opisa.
Eto to je zaslužena ljubav, jer je izazvana
ljepotom. To je slično praštanju onome ko se kaje i onome ko se ne kaje. Praštanje onome ko se
kaje je zasluženo praštanje, jer kajanje od strane roba zahtijeva i iziskuje praštanje od Boga, a praštanje onome
ko se ne kaje je izraz čiste dobrote
(tj. nezasluženo praštanje). U vezi sa praštanjem koje je određeni izraz Njegove milosti na koju se On
obavezao, Uzvišeni kaže: Ja ću je odrediti onima koji su bogobojazni i koji dijele zekat (od strane Boga propisani vjerski porez da bi se očistila osoba i njen imetak). (E1-Araf, 156.) Onaj ko nije bogobojazan i ko se ne kaje, Allahovu milost i oprost traži iz čiste Božije dobrote.
Ti se uljepšaj ako hoćeš da ne ovisiš samo o čistoj
dobroti, gledajući sa ovog specifičnog aspekta. Tebi je dosta
od određenja čiste Božije dobrote to što si se okitio Njegovim ukrasom (a ne svojim), jer je to uistinu bila milost Allahova prema tebi,
kao što Uzvišeni kaže za Svog
Vjerovjesnika, s.a.v.s.: Zbog milosti od Allaha ti si njima mehak (blag). (Alu Imran, 159.)
A Allah istinu govori i upućuje na pravi put. •
Muhidin Ibn Arebi
Nema komentara:
Objavi komentar