O prisustvu
kabda(tjeskobe, neraspoloženja, uzimanja i držanja u šaci) – Božije ime Al-Kabid (Onaj koji drži u šaci, koji uzima šakom, koji daje nesraspoloženje)
Nema sumnje da je
kabd(tjeskoba, neraspoloženje)
Nešto što je samo po sebi
poznato
I ta je stvar shvatljiva
Nama nije poznata tajna te
tjeskobe i neraspoloženja,
Mešutim to je Allahu
poznato.
Onaj koji strahuje
Iz samog svog straha zna šta
je strah,
ZAto i konači opterećen
brigom.
Ptice plaču za njegovom
baštom
U kojoj su sada nastanjene
vrane i sove.
On osjeća tjeskobu zbog
takvog i sličnih stanja-
Tajna o nesraspoloženju i
tjeskobi je u svijetu skrivena.
Određenje ovog
prisustva (držanja u šaci) proteže se i na stvoreno i na Stvoritelja.
Onaj ko je u ovom
Božijem prisustvu naziva se Abdulkabid(rob Onog ko daje tjeskobu i prihbata
Svojom šakom). Određenje ovog prisustva proteže se i na Boga, na Njega vršeći
uticaj po osnovu onoga što Mu od svojih djela nudi moguće biće i Bog ta djela od
njega tj. mogućeg bića prihvata u Svoju šaku, kao što je u predaji rečeno da
Bog uzima sadake od Svojih robova i odgaja im ih tj.uvečava im ih, i sve se
Njemu vraća(Hud,123). Bogto prihvata u Svoju šaku s obzirom da nakon tog
božanskog uzimanja niko nema mogučnost rapolaganja tim, izuzev da mu to Bog
dadne i rob to prihvati od svog Gospodara.
Prfvo tjeskoba i
prihvatanje šakom je ono što je prihvatilo moguće biće od svog Gospodara, a to
je u stvari postojanje mogućeg bića.Bog od mogućrgbića prihvata znanje o njemu,
a moguće biće od Boga prihvata kako svoje postojanje tako i sve ono što ,i je
na raspolaganju i što mu se pripisuje od djela. Kako djela budu učinjena, Bog
ih prihvata od onoga ko ih je učinio.
Ravan ili
prisustvo prihvatanja ili tjeskobe se nalazi između onoga ko prihvata, onoga
što se prihvata i onoga odkoga se prihvata.Kadkada se na ovoj ravni prihvata i
uzima u svoju šaku ono što je nepoznato (usljed čega može doći do nepoznate
tjeskobe).i to je vrlo opasno za onoga ko takvu što prihvata, kao što se takođe
prihvata i ono što je poznato.Kada jedan rob sa ove ravni i iz ovog prisustva
Božijeg u sebi osjeti tjeskobu kojoj ne zna uzroka i o tome ne zna ništa drugo
osim to da osjeća tjeskobu i neraspoloženje,on tu nutarnju tjeskobu i
neraspoloženje osjeća zbog toga što ne zna istinu o toj stvari. Ukoliko mu se
takvu što desi i osjeti takvu tjeskobu i naraspoloženje, neka se smiri u tome u
čemu je i neka se dobro drži vage Božanskog zakona a zatim i vege razuma, te
nek se ne uznemirava, ne paniči i ne dozvoli da ga to uzdrma, jer će mu nužno ,
ako to uradi,sinuti misao o tome šta je uzrok toj tjeskobi i neraspoloženju,
bilo da je uzrok koji mu pričinjava neprijatnost ili prijatnost.
Allah ima takvih
robova koje oraspoloži svaka stvar i sve u čemu se nađu, bilo da se nađu u
širini ili tjeskobi, kojima je uzrok poznat ili nepoznat.
Znaj da uljudnost
prati ovu ravan, a takođe i ravan raspoloženja.Ako rob uzme od Boga ono što mu
Bog daje, on to iz Njegove šake uzima u vezi sa naznačenim szvarima, a od nekog
drugog mimo Boga uzima takođe u naznačenim stvarima, a te naznačene stvari se imenuju dobrom i
zlom.
Svo dobro je u
Božijoj ruci i rog to od Njega prihvata i uzima. Međutim, to radi po zakonima
odgoja koji dolikuje tom naznačenom dobru. Uloži sav svoj trud da nikada ne
prihvatiš ono što je zlo.Ako te Bog oslijepi i ogluhne te dovede u situaciju da
prihvatiš zlo, tj. da ga radiš ili da si izložen zlu, u uljudnost i odgojenost
prema Bogu Uzvišenom spada i to da ne privatiš i ne rezonuješ tako da to dolazi
od Boga, nego da prihvatiš da to dolazi iz ruke onoga koje je imenovan
šejtanom, jer ti zlo dolazi preko njegove ruke.
Kada bi se ta
adresa (šejtan i sl.) otklonula, ne bi se ni desilo da se u postojanju pojavi
određenje o zlu, a zaduženje vjerskim obavezama je upravo to po osnovu kojeg
dolazi do izražaja samo zlo, koje se pripisuje šejtanu (da nije šejtana i
griješnika, ne bi uopšte imali pojam o samom zlu).Kada se sa nekog skinu
vjerske obaveze i zaduženja, onda nestaje i ovakvog statusa zla i ne ostaje
ništa drugo nego ono što odgovara prirodi u tom slučaju će se smatrati dobrom,a
neostvarivanje želja i nepostiranje ciljeva o tom slučaju će se nazvati zlom.
Uzmi da svo dobro
dolazi iz Božije ruke, usrečitćeš se
A da je svo zlo u
ruci nekoga drugoga, bičeš vođen pravim putem.
Svejedno da li se
to vrednovalo dobrom ili zlom po osnovu zakona ili određenog cilja što osobi
odgovara.
Uzimanje u svoju
šaku, odnosno neraspoženje iz Božijeg poklanjanja, Njegove darežljovosti ,
plemenitosti , velikodušnosti. Kadkada ono može proizilaziti iu davanja
prednosti nekom drugom, a to nije ništa drugo do uzimanja zla, s tim što
prednost tome može biti davana i božanskoj Ekscelenciji, u smislu da zlo
pripisuješ sebi,a ne Bogu,a to iz odgoja i uljudnosti prema Njemu, s obzirom da
ga On ne pripisuje Sebi.NAime, Allahov Poslanik s.a.v.s kao prevodilac Allahov
, kaže : «Zlo se ne pripisuje Tebi», a u Kur'anu je rečeno : Šta te zadesi od
zla ,to je od tebe» (En- Nisa 78). Sve što te oneraspoloži to je zlo iz tvoga
ugla , tj. za tebe.
Da tome nije dato
ime zlo, ne bi ti se ni pripisivalo, niti bi Bog pripisao tebi.Zar neuočavaš da
Uzvišeni, kada vidiš da govori djelovanju za koje se ne vezuje pravni sud, kaže: Reci : «Sve je od Boga!» (En Nisa 78) .
tj.od Boga je poteklo, a ti se, pored toga što znaš. drđi pravnih božanskih
propisa kada su u pitanju stvari, odnosno životni problemi, znajući sve to
skupa tako.Tada češbiti odgojen, uljudan, zaštičen i imun na grijehe, jer Allah
čuva ovaj stupanj izuzev za onog koga Allah štiti(od grijeha) i kome je
nalonjen.
(Svo djelovanje
pripada Allahu, nema promjene niti moći osim sa Njim. Na nivou i ravni gdje se djelovanje kvalificira i daje
mu se određeni sud, te se ono vidi loše ili dobro, tu se treba držati lijepog
odgoja i ono što se vidi lošim pripisati sebi.Međutim, u tome ima suptilna zamkau
koju može upasti onaj kod koga prevagne ono što načelno pripisuje sebi(kao
djelovanje pri lošem djelu) , pa se pripisivanja toga sebi na nivou govora i
saobračanja sa ljudima to djelovanje sebi počne pripisivati i na nivou
stvarnosti, pripisujući sebi da on djeluje i «defakto».NA taj način remeti
jedinstvo djelovanja u svojoj nutarnoj predodžbi i uvjerenju, tj. da je Allah
jedini koji djeluje i da je svo djelovanje od Njkega, te mu kao rezultat može
prouzročititjeskobu i neraspoloženje koje on osjeća u sebi.)
Sa ove ravni i iz
ovog Svog prisustva Bog od tebe traži zajam. Znaj da On to od tebe traži jedino
zato da bi ti to vratio i umnogostručio, na način da daješ stvorenjima u ime
Njega i u skladu sa Njegovim propisima. Prema tome, ko uzajmi nekome od stvorenja
Allahovih uistinu uzajmio je Allahu. Ljepota tog uzajmljivanja nije ništa drugo
nego da vidiš da taj zajam zapravo uzima Božija ruka, a ne nečija druga, pri
čemu saznaješ u čiju si ruku to stavio, a On je Onaj koji čuva i Plemenit je.
Što se tiče
Njegovog uzimanja što uzima u Svoju šaku u svrhu upučivanja na Njega, kao što
je povlačenje sjene Sebi, On to čini da bi te time upoznao sa tobom i sa Sobom,
jer se tvoja sjena ne pojavljuje ni od kog osim od tebe. Da nije tebe ne bi
bilo ni tvoje sjene, kao što sjene ne bi bilo ni u slučaju da nema sunčevog ili
nekog drugog svjetla. Što je nešto gušće i grublje , time dolazi do izražaja
same sjene (ako je nešto prozirno onda i nema sjene).
Stvar je između
tebe i Njega. To je kao ono što ustvrdismo u vezi sa postojanjem (mogućeg bića)
, koje dolazi do izražaja između božanske moći i mogućeg bića koje to prihvata.
Kad bi se nešto od tog podiglo – ta božanska moć ili moguće biće,tj.
prihvatanje od strane stvorenja – onda bi nestalo relativnosti i relativnih stvorenja.
Isto tako, da nema izvora svjetslosti i da se pred svjetlošću ne isprečava
grubo tijelo kroz koju svjetlost ne prilazi, na bi bilo ni sjene, tako da sjena
nastaje uticajemk svjetla i tame. Zato sjeni nema postojanosti pri pojavi
svjetla, kao što nema postojanosti ni tami, jer je sjena sin tame.
Tama rađa sjenu
pri svom bračnom odnosu sa svjetlom. Strana grubog tijela koja je okrenuta
svjetlu biva obasjana. To obasjavanje je brčna veza sa tijeloom. Samim tim
bračnim odnosom dolazi do rađanja sjene. Prema tome, sam bračni odnos je
istovremeno nošenje nečega što će se roditi i rađanje, a sve se dešava
istovremeno, kao što za vrijeme nastanka munje (svjetlice) kažemo da se samim
nastankom munje osvjetljava zrak, pojavljuju se osjetilne stvari i viđenje toga
u isti mah. Vremenski je istovremeno , a ono što prethodi i što slijedi je
razumski pojmljivo i za to se zna da je to tako, da nešto ide ispred a mešto
iza.E tako je i sa sjenom, shvati to.
Sa ove ravni i
ovog božanskog prisustva je i fenomen slušanja koji izaziva tjeskobu i
neraspoloženje, a takođe i gledanje koje ti izaziva tjeskobu. Da nije slušanja
onog što kod tebe izaziva tjeskobu, ti ne bi ni bio u tjeskobi, a tako je i sa
viđenjem, tako da si ti i onaj koji uzima (stušće) i onaj koji je uzet
(stisnut), u isti mah (tj. uzimaš sluhom i vidom, a bovaš stisnut u svojoj
nutrini tim što si uzeo).Prema tome, ono što ti dođe samo je od tebe. Da si ti
prilikom slušanja i gledanja lišen bilo kakvog ličnog interesa ili želje, u tom
slučaju ti bi uzimao , ali ne bi bio uzet , tj. ne bi osjećao tjeskobu.
Međutim, svijet
ne može biti lišen ove zbilje, s obzirom da ona ima jako uporište u Božijim
riječima : Oni su slijedili onošto izaziva Božije nezadovoljstvo (Muhammed,
28). A to nezadovooljstvo nije ništa drugo nego ta tjeskoba i
neraspoloženje.Kada to, shodno Božijem obavještenju, dolazi do izražaja i u
slučaju Njegove ekscelencije, kakave onda mogučnosti ima rob da ti takvo što
izbjegao!? Bog kaže u vezi sa uživanjem blagodati u džennetima: Vama pripada u
njima (džennetima) ono što vam požele vaše duše, (Fussilet,31) a to nije ništa
drugo nego postizanje onoga što se želi.
Ti se obistini u
određenje ova ravni, odnosno ovog božanskog prisustva i šta to prisustvo i ta
ravan izaziva u čovjeku.
I Bog govori
istinu i upućuje na pravi put.
Muhidin ibn Arebi
Nema komentara:
Objavi komentar