Prisustvo strpljivosti —
Božije ime El-Sabr (Strpljivi)
Božije ime El-Sabr (Strpljivi)
Rob Strpljivog je onaj koji ne može strpiti izuzev s Njim,
I on je taj koji nije uznemiren i nestrpljiv.
On se tuži Njemu i to
čini stanjem a ne riječima,
Pa ga vidi, onaj ko je s njim, da je na šteti.
I on je taj koji nije uznemiren i nestrpljiv.
On se tuži Njemu i to
čini stanjem a ne riječima,
Pa ga vidi, onaj ko je s njim, da je na šteti.
* *
*
Suzdržavam se u ime svoga Gospodara
I uistinu sam strpljiv,
A moj Gospodar je, kao što znaš, obaviješten o mome stanju.
Ako o tome ma šta kažem, govor može biti i istina i laž.
Ja sam uistinu iskren u onome što govorim
I govorim po onome što vidim.
Ja nemam dokaza kojim bi ukazao na svoje stanje
Niti nekoga ko će mi u tome i na tome pomoći.
I uistinu sam strpljiv,
A moj Gospodar je, kao što znaš, obaviješten o mome stanju.
Ako o tome ma šta kažem, govor može biti i istina i laž.
Ja sam uistinu iskren u onome što govorim
I govorim po onome što vidim.
Ja nemam dokaza kojim bi ukazao na svoje stanje
Niti nekoga ko će mi u tome i na tome pomoći.
Onaj ko je u ovom Božijem prisustvu ili na ovoj ravni
naziva se Abdussabr (rob Strpljivog).
Uzvišeni Allah kaže: One koji uznemiruju Allaha..., (El-Ahzab, 57.)
pa je Sebe opisao time da Mu se nanose uvrede i da Ga se uznemirava, a On pritom, u
datom momentu ne kažnjava za to vrijeđanje onoga ko Ga je
povrijedio, opisavši Se time da strpljiv. Međutim, On nam je spomenuo ko Ga
uznemirava i čime Ga uznemirava, da bi mi takvo vrijeđanje od Njega otklonili i
spriječili, iako Njemu i dalie ostaje ime Strpljivi. Time nas Uzvišeni Bog
podučava tome da kada
se mi Njemu žalimo na ono što nas je zadesilo, kao neko iskušenje od strane ma
kojeg Njegovog imena, da to naše žaljenje Njemu
ne osporava našu strpljivost, pa smo mi tako strpljivi, iako Mu se žalimo i tražimo da nam otkloni neku nedaću
ili belaj, kao što je i On Strpljiv i
pored toga što nas je upoznao i dao nam do znanja to ko Ga uznemirava i čime Ga uznemirava, da bi
Ga pomogli i da bismo to otklonili od
Njega. On je strpljiv i pored tog upoznavanja s tim, a i mi smo strpljivi i pored toga što se tužimo Njemu.
Nema niko veći od onoga ko suzbija vrijeđanje i
uznemiravanje Allaha. Ako vi pomognete Allaha, i On će vama pomoći. (Muhammed, 7.) Ko je neprijatelj Allahu on je neprijatelj i vjerniku. U vjerovjesničkoj predaji se navodi: "Niko od Allaha nije strpljiviji u podnošenju vrijeđanja (uznemiravanja)", s obzirom da On može kazniti za to, a ne kažnjava, već odgađa svojim imenom El-Halim (Blagi, Onaj koji je blag i pored mogućnosti da kazni).
Gledano sa stajališta zbilje Bog i nije strpljiv ni
prema kome izuzev prema Sebi, tj. strpljiv je u odnosu na neko od
Njegovih imena, odnosno atributa, tj. strpi se od određenja neke
od Svoje naravi, koja se npr. zove tako i tako, jer se vrijeđanje, odnosno
uznemiravanje uglavnom dešava riječima, tj. govorom, a moć govora
onome ko govori i da govori ono što nanosi uvredu nije dao niko
drugi izuzev Onoga koji daje govor svakoj stvari, a to je
Uzvišeni Allah.
Oni
će reći svojim kož ama: "Zašto svjedočite protiv nas?", a one će
reći: "Bog, koji je dao sposobnost govora svakoj stvari, dao nam je da progovorimo." (Fussilet, 21.) Kože su pravedni svjedoci i Allah prihvata
njihovo svjedočenje protiv onih protiv kojih one budu svjedočile. Ima i onih
kojima je data moć da govore pa govore: Allah je Sebi uzeo dijete, (EI-Bekare,
116.), i slično tome, i time lažu na Boga i tako Ga
vrijeđaju, grde, psuju po svom izboru, iako mi znamo da su oni
prisiljeni u svom izboru i da oni govore ono što On hoće a ne ono
čime je On zadovoljan, s napomenom da tu ima jedna skrivena
prefinjenost koja se ogleda u tome da im je Allah dao moć govora, a
ostaje ono šta oni govore.
Kože ne kažu ništa drugo nego to da im je data moć
govora, a uglavnom nam ne izlažu status toga
o čemu govore. Ako se to dešava po vlastitom izboru, bez prinude i
prisile, onda se s pravom može pripisati onome od koga je to poteklo. Zaista smo ga Mi uputili na pravi put... (El-Insan,
3.) To znači: objasnili smo mu pravi put i dali mu volju da njom može raspolagati i vezivati je za ono za što je vezuje. To vezivanje je odnos, a odnos se ne opisuje
postojanjem pa da bi on bio nekome
stvoren, nego se on kao takav vezuje za nešto konkretno, kao što je vrijeđanje Allaha i Njegovog Poslanika, ili za nešto po osnovu čega će se nazvati zahvalnim ili
nazahvalnim. To je posebna veza, iako
onaj ko govori ne zna šta govori i nije svjestan svih odnosa i njihovog vraćanja Allahu po statusu osnove, jer kad bi on bio svjestan tih odnosa, ne bi se služio
takvim odnosima i ne bi tako govorio,
s obzirom da tako nešto govori samo neznalica ili onaj ko je nemaran.
Treba znati da se nepobitni dokaz,
koji Allah ima, po ovom pitanju ogleda u tome da od mogućeg bića u postojanju
ne može poteći
ništa drugo izuzev onoga što je prethodilo u Božijem znanju da će se desiti, pa je onda i nužno
da se desi, a Bog o objektima znanja nije saznao ništa drugo osim ono kakvi su oni sami
po sebi, jer znanje slijedi objekat znanja, a ne obratno, tj. stvorenje koje
uđe u postojanje ne slijedi
znanje (koje je Bog o njemu imao i prije nego ga
je uveo u postojanje), tako da je objekat znanja, tj. moguće biće u stanju svog mogućeg bivanja po statusu bilo upravo
onakvo kakvo se,i pojavilo u
postojanju.
Znanje o sebi Bogu nije dao niko drugi nego objekat
znanja, pa će mu Bog reći: "To je od tebe, a ne od Mene. Da ti
u stanju svog mogućeg bivanja nisi bio takav, Ja te ne bih ni znao
drugačijim nego upravo
takvim kakav si", tako da: Allahu pripada nepobitan dokaz. A da je
htio... (El-Edam,
149.) Međutim, On nije htio, niti će htjeti, jer
On nije podložan promjeni, iako htijenje slijedi znanje, pa je ono kao takvo sljedbenik sljedbenika.
Shodno onom što smo
konstatovali, Uzvišeni Allah kaže: One koji vrijeđaju Allaha i Njegovog Poslanika ..., a u vjerodostojnoj predaji se navode Božije
riječi: "Kori Me i vrijeđa Me sin Ademov, a to mu ne treba, i u
laž Me ugoni sin Ademov (čovjek), a to mu ne treba .... te Njegove
riječi "a to mu ne treba" između ostalog podrazumijevaju i to da je
Uzvišeni prema njemu pokazao dobrotu time što ga je izveo iz nečeg
lošeg, a to je nepostojanje, i uveo u dobro koje je u ruci
Uzvišenog, a to dobro je postojanje.
U vezi sa plemenitom
naravi Uzvišeni Allah kaže: Je li nagrada za dobročinstvo izuzev dobročinstvo? (Er-Rahman, 60.)
Određenja i uticaji Allahovih lijepih imena sami po sebi su takvi
kakvi su, a naznake tih određenja da su takva, a ne takva, i da postoji
mogućnost da mogu biti takva, dolaze po osnovu toga što to sa svoje strane nudi moguće biće kao
objekat znanja.
Po ovom osnovu se
vrijeđanje pripisuje stvorenju a Bog se opisuje Strpljivim u odnosu na tog
roba koji Ga vrijeđa. Vjernici koji uživaju posebnu Božiju pažnju u tome prepoznaju to
da im se Bog na određen način žali, da bi oni suzbili i spriječili one
koji vrijeđaju Boga, za što će ih On, kao što smo ranije rekli, obdariti
najvećom nagradom. Ovo Božije prisustvo je začuđujuće.
* * *
Mi smo spomenuli stotinu Božijih prisustava, kao
što smo to sebi i stavili u zadatak, s tim što se Božija prisustva
prosto ne mogu obuhvatiti brojem, jer su Božija prisustva ustvari
odnosi. Od tih prisustava je spomenuto da Allah ima tristo Svojih naravi.
Mi smo od tih tristo spomenuli stotinu, a svako Božije ime je ustvari
prisustvo.
Ima Njegovih imena koja
znamo, a ima i onih koje ne znamo. Ima imena kojim Ga je dozvoljeno imenovati,
a ima i onih kojima Ga nije dozvoljeno nazivati, jer bi to bila neuljudnost i
nepristojnost prema Allaha pa Ga zato nekim imenima i ne imenujemo. Međutim, u Kur'anu se
od toga navodi nešto, i to na način da se to podrazumijeva. Iz imena koja se
odnose na djelovanje proizašla su mnoga druga imena. Takođe se spominju i imena stvari kojima se pripisuje određeni uticaj ili određenje koje
zapravo pripada Allahu ali se Allah
nije imenovao time, a taj uticaj ili određenje pripisuje se stvarima, kao npr. kada Allah kaže: I daje vam odjeću koja vas čuva od vrućine, (En-Nahl, 81.) a
ustvari Allah je taj koji čuva, a odjeća u ovom slučaju igra ulogu
zamjenika Boga i za tog zamjenika se vezuje uticaj i određenje te mu
se pripisuje to čuvanje, iako se zna da niko ne čuva osim Allah.
Međutim, Allah se ne imenuje imenom odjeća. Štaviše, sve ono o čemu
se je ovisno je jedno od imena Uzvišenog Allaha, jer je Uzvišeni rekao: O ljudi (čovječanstvo), vi ste ovisni o Allahu, a Allah je Neovisan i hvale dostojan. (Fatir, 15.)
Pošto Allah voli nepar i jer je On neparan, a
mi spomenusmo stotinu Božijih prisustava i
time učinismo par, da bi to ipak učinili neparom dodajemo jedan naslov koji se zove "Prisustvo prisustava, kako bi bilo stotinu i jedno, jer je Allah neparan
i voli nepar. A vi, o ljudi Kur'ana,
ili kur'anski ljudi, držite se nepara. A mi smo ljudi Kurr'ana, jer je
on nama spušten.
A Allah
govori istinu i upućuje na pravi put.
Nema komentara:
Objavi komentar