Prisustvo basta
(širine, raspoloženja) - Božije
ime (Onaj koji daje raspoloženje)
ime (Onaj koji daje raspoloženje)
Pametni se u svom raspoloženju ne
raduje
Izuzev ako ga Allah ne obraduje
Preko jezika iskrenoga (poslanika)
Koji nagovještava radost i koji upozorava,
A kojeg Bog podučava.
Takav je iskren u svom govoru i njemu
Na Dan proživljenja pripada čast.
Nipošto ne sumnjaj u istinitost njegovog posianstva,
Jer je njegovo poslanstvo Allah obznanio.
Ne govorite onako kao što reče onaj
Koji kaž e, kada mu se je reklo: "Šta je On?"
"Odgovor na pitanje `šta je On' je nepoznat."
Ti se raduj, jer je Allah Jedan.
Izuzev ako ga Allah ne obraduje
Preko jezika iskrenoga (poslanika)
Koji nagovještava radost i koji upozorava,
A kojeg Bog podučava.
Takav je iskren u svom govoru i njemu
Na Dan proživljenja pripada čast.
Nipošto ne sumnjaj u istinitost njegovog posianstva,
Jer je njegovo poslanstvo Allah obznanio.
Ne govorite onako kao što reče onaj
Koji kaž e, kada mu se je reklo: "Šta je On?"
"Odgovor na pitanje `šta je On' je nepoznat."
Ti se raduj, jer je Allah Jedan.
Onaj ko je na ovoj ravni naziva se Abdulbasit (rob Onoga koji daje raspoloženje).
Ovoj ravni pripada određenje i uticaj i na Vječnoga i na stvoreno, pa ko
udobrovolji Allaha, da On njime bude zadovoljan, onda On prema njemu ne iskazuje Svoju
sržbu, već mu daje raspoloženje tj. obasipa ga Svojom milošću, a Allah stišće (tj.
daje neraspoloženje)
i raširuje (daje raspoloženje). (El-Bekare, 245.)
Njemu Uzvišenom pripada sav sud i
određenje,
A u znatnoj mjeri i meni pripada sud i određenje.
On je Bog, naša osnova, a ja sam rob, Njegova sjena.
A u znatnoj mjeri i meni pripada sud i određenje.
On je Bog, naša osnova, a ja sam rob, Njegova sjena.
Kada potraje Njegovo prekrivanje,
Ja sam, u tom slučaju, od Njega sjena Njegova.
Meni ne pripada nešto posebno,
Nego meni pripada cjelokupna Njegova stvar.
Ako mi pogriješimo, to je izraz Njegove pravde,
A ako hoće (da sačuva), to je Njegova dobrota.
Svaka vrsta nas se tiče, a ja sam od Njega Njegov uzorak,
I te kako vrijedan uzorak.
I te kako vrijedan uzorak.
Od Njega sam, Njegov lik je moj lik,
A Njegovo darovanje i nasipanje
Je upravo moje darovanje (nasipanje), ili mu je
slično.
Njemu
Uzvišenom, pripada
određenje, sud i uticaj na Njegove robove sa ove dvije ravni (sa ravni kabda - kada daje neraspoloženje i tjeskobu, i sa ravni basta - s koje
daje raspoloženje i prosipa milost), s napomenom da se mjesta razlikuju, pa je
tako različito raspoloženje zbog različitosti
mjesta, a i stanja su različita, pa se tako razlikuju i raspoloženja prema
različitosti stanja.
Što
se tiče mjesta ovoga svijeta, Uzvišeni kaže: Kada bi Allah Svojim robovima davao opskrbu u
izobilju, oni bi na zemlji obijesni postali, (Eš-Šura, 27.) pa On spušta opskrbu i
rasprostire je po mjeri,
kako hoće.
Tu
širinu, raspoloženje i rasprostranjenost daje u džennetu, jer džennet nije mjesto gdje će to
izazvati negativne posljedice, tj. tu se robovi neće osiliti, postati obijesni itd., s obzirom
da će Allah iz njihovih
prsa odstraniti zlobu, kao potencijalnu mogućnost za takvo što. Slijeđenjem Poslanika, hoću
reći Božijeg zakona, i držeći se onoga što mu je vjerozakonom propisano i zacrtano, sa potrebnom i odgovarajućom pristojnošću i
uljudnošću, rob na Najsvetiju Ekselenciju, Boga, vrši takav uticaj da ga On
zavoli usljed tog njegovog slijeđenja Poslanika.
A kada ga Bog zavoli, dadne mu raspoloženje i
milost. Stanje jednog takvog roba na
ovom svijetu kada zadobije tu milost i raspoloženje je takvo da se drži odgoja i uljudnosti u tom raspoloženju i milosti koji su došli od Boga, a to je ustvari
jedna lagana tjeskoba koju je izazvalo
to oraspoložavanje koje je zadobio od Boga.
Jedan rob može doći u poziciju da bude u tjeskobi i neraspoloženju koje
daje sam Bog, a takođe i od širine i raspoloženja koju daje Bog, iako se razlikuju određenja odnosno definicije te tjeskobe, jer može biti uzrokovana kabdom ili bastom, tj. na
ovom svijetu zbog obaveze i
zaduženja. Savršeno raspoloženje na ovom svijetu je nemoguće, zbog
obaveze odgoja i uljudnosti, a takođe je nemoguće i savršeno neraspoloženje i tjeskoba, zbog zabrane očaja i gubljenja nade ("Ne gubite nadu u Allahovu
milost!"), s napomenom da je uticaj
neraspoloženja i tjeskobe na ovome svijetu opštiji i obuhvatniji od uticaja širine i raspoloženja.
Ima ljudi koje je Allah usrećio time da preko njih ide radost robovima. Prvi stupanj u tome zauzima onaj ko
ljude nasmije i obraduje onim čime je
Allah zadovoljan, ili onim čime Allah nije ni zadovoljan ni nezadovoljan,
prostor koji je prepustio svojim robovima
između toga, kada je u pitanju bezazlena šala i sl..
Onaj koji druge nasmijava mjesto je pojave jednog
od božanskih opisa, što se inače ne
primjećuje i čemu se neznalica izruguje. Po neznalici, onaj ko ljude nasmijava
je osoba bez ikakve vrijednosti. Takva osoba se u običnom svijetu naziva maskarom (objektom podsmijeha i podrugivanja). Koliko je
samo takav neznalica u svom
ocjenjivanju šaljive osobe daleko od riječi Uzvišenog: I da On na smijeh i na plač navodi, (En-Nedžm, 43.) pogotovo kada smo to nasmijavanje i izazivanje raspoloženja
vezali za ono čime je Allah
zadovoljan ili ono čime je niti zadovoljan niti nezadovoljan (bezazlena šala)!
Kada Božiji rob prati svoja stanja i uticaj Boga u postojanju, u njegovim očima je velik onaj koga
nazivaju maskarom, tj. onaj koji nasmijava i
razveseljava ljude.
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je imao druga po imenu
Nuajman, koji ga je nasmijavao i kojeg je Božiji Poslanik
volio, da bi taj božanski opis dolazio do
izražaja u materijalnom svijetu, a on je najbolje znao šta je vidio.
Allahov Poslanik, s.a.v.s., nije bio od onih koji su mu se izrugivali i uzimali ga za objekat podsmijeha i rugla, niti ga je takvim držao. Ne dao Bog da je takav Allahov
Poslanik, nego ga je gledao mjestom
božanske pojave. Takvim Poslanika znaju božanski učenjaci.
Sa ove ravni Allahov Poslanik, s.a.v.s., se šalio
sa staricom i sa djecom, da bi ih oraspoložio i obradovao.
Pogledaj kako veliki vladari nasmijavaju
svoju djecu, spuštajući im se u svojim postupcima na njihov nivo da bi ih nasmijali.
Nisam vidio da se neko od vladara na ovom stupnju na
svom prijestolju i u prisustvu svojih saradnika i
izaslanika koji su dolazili kod njega
obistinio onako kao što sam vidio da to čini pravedni vladar Ebu Bekr ibn Ejjub u svom ophođenju prema
svojoj malenoj djeci, kada sam sa
takvom grupom bio prisutan u njegovom društvu u gradu Mejafarikin.
Vidio sam mnoge vladare i kod njih po ovom pitanju
nisam vidio nešto slično
onome što sam vidio kod ovog pravednog vladara. To sam smatrao jednom od njegovih brojnih vrlina i
to ga je činilo velikim u mojim očima,
na čemu sam mu bio zahvalan. Isto tako, vidio sam da je izuzetno pažljiv i
prema ženama, da je vodio računa o njihovim stanjima i raspitivao se za njihove potrebe. I u tome je nadmašivho sve druge vladare koje sam
dotad vidio. Nadam se da će mu to kod Boga koristiti.
Znaj da je razlika
između ove dvije ravni, tj. ravni tjeskobe i neraspoloženja i ravni
raspoloženja i veselja, to da neraspoloženje i tjeskoba nikada ne
biva i ne nastaje izuzev iz raspoloženja, a raspoloženje katkada nastane iz neraspoloženja i
tjeskobe, a katkada i bez toga. Raspoloženje
i veselje koje nastane bez ikakva povoda, tj. kada mu ništa ne prethodi, potiče od toga što Božija milost utiče i prethodi Božijoj srdžbi. Milost je veselje,
radost i raspoloženje, a srdžba je,
sama po sebi, tjeskoba i neraspoloženje. Raspoloženje koje biva nakon neraspoloženja i tjeskobe je kao
milost koju Allah ispolji prema Svojim
robovima nakon što pretrpe patnju ili kaznu. E to je raspoloženje nakon neraspoloženja i tjeskobe. Nemoguće je da nakon ovog drugog raspoloženja (koje je
došlo nakon neraspoloženja) bude nešto što nužno iziskuje
neraspoloženje i tjeskobu koje će robu
nanositi bol (tj. na onom svijetu, zato što se onaj svijet zove stabilni
svijet).
Raspoloženje donosi opštu korist. Moguće je da u tom raspoloženju na ovome svijetu bude jedna
skrivena Božija zamka ili podvala, a to je da se
nižu blagodati onome ko se suprotstavlja, tj. kontrira (bude na
suprotnim vjerskim pozicijama), zauzima oprečne stavove Bogu, kojom
prilikom im Bog daje životnog roka, da bi povećali svoje grijehe,
a na to se odnose riječi Uzvišenog kad kaže: Neka nipošto ne misle
nevjernici da je dobro za njih što im dajemo dug život. Mi im ga
dajemo samo zato da što više ogrez,nu u grijehu; njih čeka sramna patnja. (Alu Imran, 178.) Riječ "imla, spomenuta
u Božijem tekstu, znači upravo davanje
blagostanja u životu i imetku na ovom
svijetu, i oni to koriste, a u tome im je njihova nesreća.
Ima i takvog raspoloženja
i blagostanja čiji je uzrok nepoznat, a ima i
onog čiji je uzrok poznat. Hoću reći, kad je uzrok nepoznat, da čovjek u sebi osjeti raspoloženje i radost a ne
zna šta je tome uzrok. Pametan je
onaj ko se u svom raspoloženju čiji je uzrok nepoznat ne prepušta previše
raspoloženju, pazeći na posljedice i na što će to izaći te da li će to rezultirati
nečim što će kod njega izazvati neraspoloženje i tjeskobu i zbog čega će se
kajati, ili će mu to još više povećati radost
i raspoloženje.
Skrivena zamka ili podvala od strane Boga je u tome
što je nepoznat uzrok
raspoloženja, a snaga te moći je upravo u tome u čemu se dotična osoba nalazi. Ovaj svijet pametnome
diktira da bude oprezan kada je u
pitanju raspoloženje čiji je uzrok nepoznat, tj. kada uzroci nužno donose neka stanja pri kojima
on treba zastati i suzdržati se, čekajući
da mu u njegovom umu bljesne misao koja će mu osvijetliti uzrok toga. Kada on to sazna, onda će
postupati u skladu onoga što zna,
bilo da je u njegovu korist ili na njegovu štetu, shodno tome kako ga Allah u tome uputi i uskladi, te
ga pomogne ili odmogne. Od Allaha tražimo zaštitu
od padova, bilo da je riječ o govoru ili
djelima.
Sa ove ravni Allahu očevidno, tj. na osnovu srčanog
vida poziva onaj ko poziva. On sa
pozicija raspoloženja poziva onoga za koga zna da će mu raspoloženje pomoći u odzivu Bogu, a
sa pozicija tjeskobe i
neraspoloženja onoga za koga zna da će mu tjeskoba i neraspoloženje pomoći da se odazove onome ko ga
poziva. Ovakav misionar, iako je na
stupnju radosti i raspoloženja koji mu Bog daje i iako poziva sa ravni raspoloženja, on poziva
i tjeskobom i širinom, i neraspoloženjem i raspoloženjem, vodeći računa o tome
šta je kome bolje i korisnije i uzvraćajući onim što je ljepše, i kada je u pitanju on lično a i onaj koga
zove i poziva. Pristojnost je ono najveće čega se treba držati na ovoj ravni. Raspoloženje i širina je ono za čim duše teže pa se zato
treba čuvati onoga što dušu može upropastiti.
A Allah govori istinu i
On upućuje na pravi put.
Nema komentara:
Objavi komentar