Prisustvo prefinjenosti
- Božije ime El-Latif
(Onaj koji je Prefinjen i daje prefinjenost)
(Onaj koji je Prefinjen i daje prefinjenost)
Zaista je prefinjenost skrivena i u
njoj nema očevidnosti.
Sa prefinjenošču dolazi do izražaja moje stvorenje
I po njoj se događaju stvari.
Budi robče Prefinjeno.g, On je o stvari obaviješten (iskustveno).
Božija vjera je lagana, a držeći se želje, ona je teška.
Ne suprotstavljaj se, a nemoj se ni složiti,
U tome je veliko dobro.
A onaj koji razumije moj govor, taj vidi stvar kako treba.
Sa prefinjenošču dolazi do izražaja moje stvorenje
I po njoj se događaju stvari.
Budi robče Prefinjeno.g, On je o stvari obaviješten (iskustveno).
Božija vjera je lagana, a držeći se želje, ona je teška.
Ne suprotstavljaj se, a nemoj se ni složiti,
U tome je veliko dobro.
A onaj koji razumije moj govor, taj vidi stvar kako treba.
Onaj ko je u ovom Božijem prisustvu, tj. na ovoj ravni, naziva se Abdullatif (rob
Prefinjenog). Njegova prefinjenost i Njegova skrivenost od toga da se On
vidi su upravo od žestine Njegove pojave. Pošto oko i ne pada osim na Njega niti gleda
osim s Njim, on je vid za svako oko koje gleda.
Korist od toga ima samo onaj ko to vidi i ko to zna očevidno i iskustveno, jer
slijepo slijeđenje u tome ne može biti zamjena ili adekvatno viđenju, jer tu
i nema niko drugi osim On i On se kao takav od drugog ne razlučuje, jer tu nema nikog
drugog od koga bi se On razlučivao i odlikovao. Pa od koga da On bude skriven kad tu i nema neko drugi?
Prefinjenost ima odre
đenje jedino kada si ti tu,
A pošto tebe tu nema, reci mi
Ko je taj ko će definisati Njegovo određenje?
U srcu je od strane Njega, ukoliko razmisliš, zastor.
đenje jedino kada si ti tu,
A pošto tebe tu nema, reci mi
Ko je taj ko će definisati Njegovo određenje?
U srcu je od strane Njega, ukoliko razmisliš, zastor.
U tom slučaju je taj zastor kao oblak,
Oblak koji pokriva srca i u tom slučaju je tama.
Oblak koji pokriva srca i u tom slučaju je tama.
* *
*
Nastupa zbunjenost koja teče,
O Moji robovi, ne znate Moju vrijednost.
Gdje su Moja imena, gdje je Moje određenje,
Gdje je Moja zabrana, a gdje je Moje naređenje.
Bdijte, pratite me, naći ćete Me
Kako kolam (pojavljujem se) u skrivenostima svijeta.
Ko shvati da Ja kolam i da se pojavljujem u svjetovima,
E u tom slučaju kod takvoga je
Njegovo naređenje Moje naređenje.
O Moji robovi, ne znate Moju vrijednost.
Gdje su Moja imena, gdje je Moje određenje,
Gdje je Moja zabrana, a gdje je Moje naređenje.
Bdijte, pratite me, naći ćete Me
Kako kolam (pojavljujem se) u skrivenostima svijeta.
Ko shvati da Ja kolam i da se pojavljujem u svjetovima,
E u tom slučaju kod takvoga je
Njegovo naređenje Moje naređenje.
Ko se pokori Poslaniku, pokorio se je Allahu. (En-Nisa, 80.) Pogledaj u kolanje ove
božanske prefinjenosti kako je začudna. Određenje te prefinjenosti je vidljivo u ovoj
grubosti (fizičkom svijetu), na što ukazuje time što je pokornost Njegovom Poslaniku zapravo pokornost
Njemu. Oni koji ti daju prisegu uistinu prisegu daju Allahu. (El-Feth, 10.) Crni kamen
u Kdbi, zvani El-Hadžeru1-esved, je desnica Allahova za prisegu. Učinio je da taj
kamen bude Njegova desnica, kako ne bi došlo do slobodnih izjava i tvrdnji u vezi s
prisegom, i takva prisega je čista, samo u ime Boga, pa ko takvu prisegu učini
Crnom kamenu učinio je prisegu Allahu.
Ti pogledaj šta vidi oko, a pogledaj šta vidi vjera u tom slučaju, pa ko pogleda okom
vjere, vidjeće snagu njegovog prodiranja u onome što je grubo da bi
stiglo do Prefinjenog i iskustveno Obaviještenog, čime postiže spoznaju o nečemu kakvo je
to samo po sebi. Prema
tome, samo prefinjeno prema kojem se ide i stremi je ustvari samo grubo od kojeg se ide i stremi i koje ga objašnjava u formi koja je ograničena.
Primjer toga je supstanca
koja postoji sama po sebi, čija forma je vidljiva a sastavljena je od nevidljivih suštinskih elemenata koji čine njenu cjelokupnost, tj. zbir, a to nije ništa
drugo nego sama ona. Tom zbiru, odnosno cjelokupnosti nema postojanja osim sa tom suštinom, odnosno supstancom. Pa ko je ta
supstanca i ko su njena lična svojstva? Stvar je ovakva na ovoj ravni,
tj. u ovom prisustvu. To je Bog, a samo to
što je Bog kada se pojavi i dode do izražaja je stvorenje. Nema
određenja prisustva prefinjenosti izuzev sa
postojanjem stvorenja.
Pogledaj, para
se uspinje i diže, ne može je dosegnuti vid zbog njene prefinjenosti i tananosti, pa se onda zgušnjava i usložnjava, i
tako se pojavi oblak kojeg je Bog uveo u postojanje, te se pojavi oblak, a on je upravo od onoga što je nevidljivo
oku. E u tom slučaju, ta mješavina
pare od koje nastaje oblak, daje novu definiciju i određenje koje ranije ta para nije imala, i daje joj ime, pa nastane od
te pare, koja je oblak, uticaj u atmosferi kojeg nije imala ranije. Zatim taj oblak daje kišu, oživljava, daje da
zemlja bude prekrivena biljem,
napaja, a tu se ništa ne dešava izuzev sa tom tajnom prefinjenosti od kojeg je nastala ta forma oblaka.
U povlačenju
sjene i njenom pružanju ima takve prefinjenosti. Kada čovjek o tom fenomenu razmisli, vidjeće veliku stvar. Zato je to Allah postavio kao dokaz koji upućuje na
spoznavanje Njega Uzvišenog, pa
kaže: Vidje li svoga Gospodara kako pruža sjenu? (EIFurkan, 45.) Oko ne vidi samo pomicanje sjene, bilo
skraćivanje, produživanje ili micanje u
stranu, kako se kreće iz stanja u stanje, i to kretanje je nevidljivo mada se zna da se ona kreće. Ona je za posmatrača i pokretna i nepokretna (zavisno sa koje
tačke gledišta je posmatramo). Tako
je sa sjenom i kada se ona skuplja, odnosno skraćuje, na što ukazuju riječi Uzvišenog: A zatim je (sjenu) lagano (neprimjetno) Sebi privlačimo. (El-Furkan, 46.) Ona je proizašla od onoga od koga je proizašla i ne privlači se nikome
drugom do onome od koga se i
pojavila. Tako to vidi oko, a Uzvišeni je već rekao, a On govori istinu, da On sjenu privlači Sebi. Na
osnovu toga znamo da je ono što se
pojavilo od Njega zapravo Bog, koji se pojavio u liku i slici stvorenja.
U Njemu je sjena i On kada hoće da je istakne, ističe je, a kada hoće da je povuče Sebi, povlači je.
Međutim, Bog je kao primjer dao Sunce, koje je dokaz
sjeni. Sa ovim slučajem Bog nije izložio dokazivanje
do na kraj, tj. nije ukazao na grubo tijelo
iz kojeg se pruža i proizlazi sjena. Zbir omogućava produžavanje sjene: izvor svjetlosti, grubo tijelo i sjena. To je određenje pružanja sjene, njenog skupljanja i
njenog vraćanja ka onome od čega je
nastala.
Ono iz čega sjena proizlazi i sama sjena su u
suštini jedno. Ima li nešto prefinjenije od ovog primjera. Vid, iako Ga ne može
dosegnuti, ipak ne doseže ni do čega osim do Njega, jer
nas On upućuje jedino na ono što je
vidljivo, Svojim riječima: Vidje li svoga Gospodara kako pruža sjenu? , a On je ne pruža osim preko, odnosno
putem Sunca i određenog grubog
fizičkog tijela koje zastire prodiranje Sunčeve svjetlosti na površinu na kojoj je sjena a u pravcu
u kom se pruža sjena dotičnog grubog
tijela. Zatim, takođe, tu sjenu i povlači.
Na ovaj način On nas obavještava kako da taj
primjer uzmemo, upućujući nas na
gledanje, a ne na razmišljanje i poimanje toga. Mi se spontano usmjeravamo na misaoni pogled. Međutim,
prijedlogom (ila) koji je ovdje upotrijebljen, ukazuje se
na to da to trebamo gledati očima, a ne
misaono, mada različiti prijedlozi i čestice počesto imaju identično značenje i zadiru jedni u druge,
ali se to određuje na osnovu
konteksta, pa kad u nekom kontekstu i na određenom mjestu ne može
stajati neka čestica u svom osnovnom značenju a ipak je upotrijebljena, onda ona igra ulogu druge čestice koju mijenja i to se
u jeziku zove ekvivalent tome. To je poznato u nauci o jeziku.
Na ovom (arapskom)
jeziku spušten je Kur'an, kao što Vjerovjesnik, s.a.v.s., reče: "Uistinu
je Kur'an spušten na mom jeziku, jasnom arapskom jeziku", a Uzvišeni je još rekao i ovo: Mi ne poslasmo mjednog poslanika osim na
jeziku njegovog naroda, da bi im objasnio. (Ibrahim, 4.), Stoga je nužno da se Kur'an gleda kroz taj
jezik, kroz jezik na koji su oni, tj.
Arapi, navikli da se njime služe i međusobno
sporazumijevaju. To trebaš znati. Porazmisli o onome što smo zabilježili u ovim našim stihovima koje
navodimo:
Ne zna Prefinjenog izuzev Prefinjeni,
A sama prefinjenost je u samoj gruboći,
Pa je ovo upravo ono, o moj prijatelju.
A sama prefinjenost je u samoj gruboći,
Pa je ovo upravo ono, o moj prijatelju.
Drži se između gruboće i finoće, pobijedićeš u trci u svakom pogledu,
Kao što su to postigli i oni koji iščitavaju, tj. spoznavaoci kretanja. Budi rob Prefinjenog u svakom pogledu, '
Postići ćeš ono što su postigli oni koji iščitavaju vanjštinu
Pričinjavajući Poslaniku zadovoljstvo,
Pričinjavajući Poslaniku zadovoljstvo,
U čistoj odjeći a i sami čisti.
Što se tiče ovog Božijeg prisustva, ja sam u
svojoj naravi zadobio od
njega obilan dio, s obzirom da nisam našao nikoga, od onih ljudi koje sam sreo i vidio, da je tako
stupio u to Božije prisustvo. Ne kažem da to nije postigao neko koga ja nisam upoznao. Međutim, ja izjavljujem i skoro da tvrdim, ako
je neko i dosegao tako u to Božije prisustvo, krajnji stupanj koji je on tu mogao postići je ono što sam ja postigao. Ne mislim da je
postigao nešto potpunije od toga, iako nisam isključiv pred Allahom Uzvišenim,
jer Njegove tajne nemaju granica, a niti Mu se darovi mogu izbrojati.
Kada smo govorili o stanjima u ovoj knjizi mi smo
objasnili u poglavlju o
prefinjenosti ono što iziskuje ovo božansko ime kod Božijih ljudi i šta ono iziskuje na jezičkoj ravni.
A Allah govori istinu i
On upućuje na pravi put.
Muhidin ibn Arebi
Nema komentara:
Objavi komentar