Prisustvo blagosti -
Božije ime El-Halim (Blagi)
Božije ime El-Halim (Blagi)
Nije blag
onaj koji kad griješiš, to ti zanemaruje
Nego je blag onaj koji kad griješiš, daje ti roka
Iz dobrote i dobročinstva prema tebi
Mož da ste vi u nekom poslu pri stanju
U kojem se kod vas primjećuje nedoumica
Kad Bog vidi da se rob drži riječi
On (Uzvišen) je zahvalan na stanju
Koje je rezultat dobrih djela vaših
Koja činite sebi, a ne Njemu
Kad vam zahvaljuje Njemu pripada
Pravo u vezi vas da vam zamijeni (loša djela u dobra).
Nego je blag onaj koji kad griješiš, daje ti roka
Iz dobrote i dobročinstva prema tebi
Mož da ste vi u nekom poslu pri stanju
U kojem se kod vas primjećuje nedoumica
Kad Bog vidi da se rob drži riječi
On (Uzvišen) je zahvalan na stanju
Koje je rezultat dobrih djela vaših
Koja činite sebi, a ne Njemu
Kad vam zahvaljuje Njemu pripada
Pravo u vezi vas da vam zamijeni (loša djela u dobra).
Onaj ko se nalazi u ovom božanskom prisustvu, tj.
prisustvu blagosti, naziva se Abdulhalim (rob Blagoga). To je
prisustvo, odnosno ravan odgađanja i davanja roka od strane onoga ko ima moć da kazni, pa On odgađa i daje roka robu, ali mu ne
zaboravlja. On mu to odgađa do
određenog roka i ne briše mu to (ta loša djela), jer će mu On to zamijeniti, tj.
preobući u lijepo djelo, zaogrćući ga
lijepim i krasnim izgledom, a to je upravo ono isto djelo, samo zaogrnuto ljepotom, kako bi se vidjela dobrota
Allahova i Njegova plemenitost prema
Svojim robovima.
Zato Uzvišeni i opisuje grijehe praštanjem istih, a
praštanje nije ništa drugo nego prekrivanje ili zastiranje. Nije
ih, dakle, opisao time da će oni nestati, jer ih prekriva lijepom
odjećom u koju ih zaogrće, s obzirom da On,
Uzvišeni, ono što je uveo u postojanje više ne vraća u ništavilo i nepostojanje,
nego On neprekidno samo uvodi u postojanje
a ne u nepostojanje, tako da je svemoć trajno na djelu. Zato Uzvišeni prekriva i akcidencije, ono pojavno, što samo po sebi ne postoji, zaogrćući to u lik onoga što
samo po sebi postoji, dajući mu takav
nakit i formu.
U tekstu Objave se
spominje vaganj djela koja se porede sa najsitnijim česticama. Biće dovedena i
sm - a smrt je odnos ili relativnost, a odnosi, tj. relativnosti su
skrivenije i od samih akcidencija, odnosno
onoga što je popratno i pojavno - i ta smrt će biti dovedena u liku jako lijepog ovna. Taj odnos, dakle smrt će biti zaodjeven likom bijela ovna. (Taj lik je kao
odjeća u koju će se obući pojam
smrti).
Uzvišeni, dakle, ne
uništava ni odnos, tj. relativnost, nakon što se taj odnos potvrdio
kao jedan od opisa postojanja, s obzirom na određenje ili definiciju
tog odnosa, tj. smrti, u odnosu na postojeća bića, pa Bog Uzvišeni smrt kao takvu ne vraća ka
određenju ništavila, odnosno nepostojanja.
To onda pogotovo važi za ono što je
opisano očevidnim postojanjem.
E zato je Bog Sebe i
opisao time da mnogo prašta i da je blag, a to što je blag znači da On
odgađa i daje roka (da se neko popravi).
On ne zaboravlja kada
daje odgodu ili rok, niti uništava, tj. ne vodi u nepostojanje kada
određuje, tj. daje određenje, drugim riječima kada definiše, jer Njegovo djelo
nije drugo nego uvođenje u postojanje. Zato je Uzvišeni i rekao: Ako On htjedne, skloniće vas (daće da odete), (El-Edam, 133.) a to
sklanjanje, odnosno odlazak, nije drugo nego prelazak iz stanja u kom se
nalazite u stanje u kom ćete biti.
Zaodjenuće to novo stvaranje upravo sama ta vaša stanja u kojima ste. Da je htio, međutim, nije htio, tako da
stvar i nije drugačija nego onakva
kakva je, jer On stvari i neće drugačijima nego onakvima kakve one upravo i jesu, s obzirom da Njegova volja nije u opreci sa znanjem, znanje nije u opreci sa onim
što se zna, tj. sa objektom znanja, a
ono što se zna, odnosno objekat znanja, jeste ono što se pojavljuje i događa, tako da nema izmjene Allahovim riječima, jer su one (riječi Allahove) takve kakve
su.
Jedna od odrednica ove
ravni jeste potvrđivanje moći, jer onaj ko je nemoćan da sprovede svoju moć
(ko je vezanih ruku), ne biva blagim, niti je to blagost. Nije blag onaj ko nema
moći. Pošto griješenje za sobom povlači kažnjavanje, u tom slučaju blagost
pravno obesnažuje presudu o kažnjavanju po nekim pravnim školama.
Zato se i kaže: "Haleme-l-edimu" - "Koža se je kada se koža pokvari i ispuca. Tako je i sa snom koji
nije direktan nego je alegoričan
(hulm), tj. kojem treba tumačenje, jer je takav san poremetio pojam, odnosno smisao i značenje i izveo
ga iz njegovog osnovnog značenja,
pridružujući svijetu os) lnosti, mada sam po sebi nije osjetilan, tako da onaj ko vidi takav san ne zna njegovu osnovu o njemu donosi sud na osnovu lika koji
vidi, odnosno u kojem je to vidio.
Takav isti san kada poznavalac vidi, on taj lik u tumačenju prenese na pojam i smisao šta to znači, i
tako ga vraća (taj pojam, to značenje)
na samu osnovu.
Tako i alegoričan san
izobličava znanje, tj. promijeni oblik znanju, te ga pokazuje u liku
mlijeka, a nije mlijeko. Tumačeći svoj san, taj pojam, tj. znanje, Allahov
Poslanik, s.a.v.s., vraća njegovoj osnovi, a ta osnova je znanje, oslobađajući ga tog
lika (odjeće), tj. lika mlijeka. U tom liku se krije odredba i definicija da
je san alegoričan, tj. da mu je potrebno tumačenje. Zato mi i
kažemo da je takav
san poremetio i preinačio izvorni lik znanja, kojeg Allahov Poslanik, s.a.v.s., vraća na njegovu osnovu (u
svom snu i na javi, Allahov Poslanik, s.a.v.s., je mlijeko tumačio
znanjem). Tako isto postupa i tumač
koji pravilno tumači snove, ma ko to bio, vraćajući pojmove njihovoj osnovi i odstranjujući od takvog
sna ono što remeti i preinačuje
izgled i formu (ono što je preinačila alegorija). Na osnovu ovoga znaš
kakav je odnos istine u odnosu na nivo snova kojima
je potrebno tumačenje.
Neki je čovjek došao Ibn
Sirinu, koji je bio prvak i vođa u tumačenju snova, i rekao mu: "Vidio sam na snu (sanjao sam) da maslinovo ulje vraćam u maslinu", na što mu
Muhammed ibn Sirin, veliki tumač snova,
reče: "Ti si u braku sa svojom majkom." Dotični čovjek je to
ispitao i upravo se potvrdilo da je bio u braku sa svojom majkom, a da ni on ni ona nisu za to znali (da su u takvom srodstvu). Kakve sad veze ima forma braka između
sina i majke sa sipanjem maslinova
ulja u maslinu?
Kada neko sanja, tj. vidi
nešto direktno na snu, onako kako se i dešava, to i nije san u smislu da
ga treba tumačiti, nego je to od Boga otkrovenje dotične stvari, a ne ta vrsta
alegoričnog sna koja se zove hulm, svejedno da li se to vidjelo na snu ili na
javi, kao što i hulm (san kojeg treba tumačiti) katkada biva na javi,
isto kao što se
dešava i na snu.
(Zato treba biti oprezan
i u budnom stanju, ako se šta vidi, da li to treba tumačiti ili ga direktno
i doslovno uzimati).
Takav je slučaj sa i likom (Poslanikovog
druga) Dihje, u čijem liku se Džibril,
a.s., pojavljivao na javi (zaogrnut tim likom, likom Dihje). Sve se to dešavalo na nivou alegoričnog
sna (mašte), iako je to bilo u budnom
stanju. Mada je to bilo u budnom stanju, ta stvar je iz svijeta takvih snova, pa je taj lik i taj "san na
javi" trebalo protumačiti. Što
se tiče teksta Objave, tu nema preinačavanja i izvrtanja, on se uzima doslovno.
Što se tiče riječi Ibrahima (vjerovjesnika, a.s.) svome
sinu, a on je na snu vidio da kolje svoga sina i uzeo je to
doslovno, po vanjskoj formi, kako je vidio, smisao toga nije bilo drugo
nego ovan, i to je ta "velika žrtva" koja se pojavila u liku njegovog
sina, pa je on na snu vidio da kolje svoga sina, a na kraju je ispalo
da je trebao da zakolje ovna. To je to tumačenje njegovog sna,
kojeg je htio doslovno uraditi, jer mu ranije to nije bilo poznato. Pa smo ga Mi otkupili, tj. otkupili smo lik njegovog sina koji je vidio Ibrahim, a.s., velikom žrtvom , (Es-Saffat, 107.) a ta velika žrtva je ovan.
Prema tome, on nije zaklao ništa drugo nego ovna,
koji se pojavio u liku njegovog sina. Taj san je izobličio lik ovna (i na snu mu ga pokazao u liku njegovog sina). Pa osmotri
(prostudiraj, proanaliziraj,
razmotri) to što vidiš, i kako vidiš, i gdje vidiš, i drži se znanja u svim svojim stanjima.
A Allah
govori istinu i On upućuje na pravi put.
Muhidin ibn Arebi
Nema komentara:
Objavi komentar